החגיגה נמשכת

אחרי פסטיבל הרמת מסך, העונה החמה של המחול הישראלי צוברת תאוצה עם עשור לתיאטרון "קליפה", מופע חדש של להקת "פרסקו" ואירועים בירושלים

העונה החמה של המחול הישראלי נמצאת בעיצומה. רק בסוף השבוע האחרון הסתיימו במרכז סוזן דלל אירועי "חשיפה בינלאומית" שהיוו מעין המשך של פרויקט "הרמת מסך" וכבר מתרגשים עלינו אירועי מחול חדשים ומגוונים.

תיאטרון "קליפה" יחגוג השבוע 10 שנים להיווסדו ב-10 ימים של תנועה, תיאטרון, סדנאות ומוסיקה. חברי "קליפה" ובראשם המקימים ומנהלים האמנותיים של הקבוצה, עידית הרמן ודימיטרי טולפנוב, הציבו במהלך העשור האחרון סטנדרטים חדשים לאמנות הבמה בישראל. עד לשנה האחרונה התמקדה הקבוצה במופעים גדולים ומושקעים (שפעמיים פתחו את "פסטיבל ישראל") שהתרחשו בעולם שכולו פנטזיה צבעונית מלאה בקסמים, תפאורות גדולות, יכולות פיזיות מרשימות ויצירתיות לא קונבנציונלית. לאחרונה, במקביל לפתיחת "בית קליפה לאומנות המופע", ביתה החדש והקבוע של הלהקה, פונים הרמן וטולפנוב לכיוון אינדיבידואלי יותר ויוצרים עבודות מינוריות יותר בקבוצות קטנות.

"בחרנו לחגוג עשור של יצירה בדרך שנראתה לנו הכי רחוקה מרטרוספקטיבה", אומרת הרמן לקראת האירועים האינטנסיביים של חגיגות העשור ואכן לוח המופעים הצפוי מבליט את הרוח החדשה והמינימליסטית שנושבת בקבוצה היחסית וותיקה. שלושת הערבים הראשונים יוקדשו לעבודות סולו של חברי האנסמבל, כשכל ערב מתכנס תחת נושא אחר: "ערב תיאטרלי חזותי", "ערב בתנועה" ו"ערב בקול ובנגינה". מלבד הופעות היחיד יכללו הערבים הללו גם מופעי אילתור ומוסיקה.

בששת הימים הנותרים ובאותה הרוח יעלו הרמן וטולפנוב את יצירתם האחרונה - "עונש התשוקה/עזוב המתכת" שמוגדר כ"דואט בנפרד" בו כל אחד מהיוצרים מעלה ריקוד סולו, ואת "ארבע העונות" למוסיקה של ויואלדי, כשכל עונה מבוצעת על ידי זוג רקדנים. ערבים נוספים יוקדשו ל"סדנת אמנות המופע" שיעבירו חברי הקבוצה, מפגש פתוח ושיחה על עבודת הקבוצה וערב הסיום של מפגש מוסיקלי שיכלול כלי נגינה שונים, הקראת שירה, קטעי אלתור של חברי "קליפה" ועוד. חצי שעה לפני תחילת כל המופעים ניתן יהיה לראות מייצגים שייערכו חברי הקבוצה בחצר ביתם החדש ותערוכת צילומים מ-10 שנות הפעילות תוצג בחלל הבניין.

"עשור לתיאטרון קליפה", 7 - 17 בדצמבר, "בית קליפה לאמנות המופע", רח' הרכבת, תל אביב.

יורם כרמי וקבוצת פרסקו העלו בשבוע שעבר מופע חדש, "נשל" שמו. המופע עוסק בעור השני של בני האדם, הבגד, כשעל הבמה תלויים ומפוזרים כ-400 פריטי לבוש, רובם שייכים לאימו של כרמי, שהמופע מעלה את זכרה. להקת פרסקו, שהוקמה ב-2002, מונה עשרה רקדנים.

"נשל", להקת המחול פרסקו, חמישי, תיאטרון גבעתיים, 20:30

אירוע המחול השלישי שייפתח ביום רביעי הקרוב ייערך בירושלים דווקא, תחת השם "ערב שלם" והוא יכלול מקבצי עבודות של כמה מהכוריאוגרפים הפוריים בישראל. זוהי הפעם השלישית שבה מתקיים האירוע, מיוזמתם של אנשי מחול ירושלמים אשר מבקשים ליצור מסגרת מחול קבועה ואיכותית לחובבי המחול היושבים בהרים. מרכז ז'ראר בכר מארח את הפרוייקט שיימשך יומיים ויכלול בין היתר את קטעים מעבודותיהם של רננה רז, להקת "ורטיגו", ניב שיינפלד, להקת המחול "קומבינע", סהר עזימי וטליה פז. מבין היוצרים המוכרים פחות ניתן יהיה לראות שם את נדר רוסנו ורובי אידלמן, מיוזמי הפרויקט.

"מחול שלם", 7 - 8 בדצמבר, מרכז ז'ראר בכר, ירושלים. "