הוגשו המלצות ועדת הבר: חברי מושבים יוכלו לרכוש קרקעות ב-3.75% משוויין

15 הערים הגדולות חוששות מבריחת תושבים ועסקים * הודיעו: נפנה לבג"ץ נגד המלצות הבר

משרד האוצר פרסם היום את המלצות ועדת הבר לקביעת הזכויות בחלקת המגורים בישובים חקלאים. ההמלצות הוגשו לממשלה, שתדון בהן בישיבתה הקרובה (א'). המלצות הוועדה נחשפו לראשונה לפני כשבועיים ב"גלובס".

הוועדה ממליצה לאפשר לחקלאים לחתום על חוזה חכירה לגבי חלקת המגורים בשטח של 2.5 דונם במושב ושני דונם בקיבוץ, ללא השבה בעת שינוי יעוד, וזאת בשונה מהחוזה החל על יתר החלקה. שטח הבנייה בקיבוץ ובמושב יהיה עד 375 מ"ר. תשלום דמי החכירה עבור הנחלה למינהל יהיה 3.75% מערך הקרקע בחלקת המגורים.

תוספת תשלום

עוד ממליצה הוועדה לבטל את הדרישה לרצף בין-דורי בחלקת המגורים ולאפשר פיצול חלקה, דבר שלא היה קיים עד כה. בעת הפיצול תידרש תוספת תשלום של 29.25% מערך הקרקע. פיצול יעשה רק כפוף לקיומה של תוכנית תקפה. גודל המגרש המפוצל וזכויות הבנייה במושב יופחתו משטח חלקת המגורים וממכסת היקף הבנייה הבסיסי של עד 375 מ"ר.

הוועדה מדגישה, שיחידת דיור אחת, בשטח של 160 מ"ר, תישאר צמודה תמיד לנחלה ולא ניתן יהיה לפצלה. בקיבוץ יתאפשר שיוך יחידות הדיור לחברים בלבד. שטח המגרשים יהיה בהתאם לקבוע בתמ"א 35. לכל משפחת חברים באגודה תשויך יחידת דיור אחת בלבד, עם זכויות בניה של 160 מ"ר לפחות. השיוך יתבצע ללא תשלום למינהל.

משפחה שתרצה להגדיל את היקף הבנייה תחויב בתשלום דמי היתר בשיעור 31% מערך הקרקע. משפחת חברים שהצטרפה או תצטרף לאגודה לאחר ספטמבר 2003 תהיה זכאית לשיוך יחידת דיור בתשלום של 29.25% (השלמה ל-33%) מערך הקרקע. במקביל, ממליצה הוועדה למינהל לבחון קביעת כללים אשר יעודדו פיתוח מגורים קהילתיים בתוך שטח חלקת המגורים.

בנושא התעסוקה ממליצה הוועדה לאפשר הקמת מבנה תעסוקה של עד 500 מ"ר, רק אם אושרו בתוכנית תקפה או בהיתר חורג. השימוש ייעשה תמורת היוון. אם בעל הנחלה שילם דמי חכירה מהוונים, יהיה פטור מתשלום זה.

מותר להשכיר

בשטחים לגביהם קיים היתר לשימוש חורג לתעסוקה, יחויב בעל זכויות בנחלה בתשלום דמי שימוש שנתיים בשיעור 5% מערך הקרקע, והמינהל ישא בהיטל השבחה. בעבור השימוש עד כה יתבקש בעל הנחלה לשלם 5% מערך הקרקע לכל שנה בה נעשה השימוש.

בניגוד למצב כיום, בעל זכויות בנחלה יהיה רשאי להשכיר את המבנה לצד שלישי אך לא יהיה רשאי למכרו או לפצלו. במקביל ממליצה הוועדה למוסדות התכנון להגביל ולאכוף את משך הזמן המותר לשימוש חורג לתעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים. המלצה נוספת היא להגביר את פעילות האכיפה נגד שימושי תעסוקה לא חקלאית.

פורום 15 הערים הגדולות הודיע שבכוונתו לפעול למניען יישום ההמלצות ולפנות לבג"ץ. גם הארגונים הירוקים הביעו התנגדות להמלצות. וועדת הכלכלה קיימה היום דיון בהצעת חוק של ח"כ אפרים סנה להפוך את החלטה 979 לעיגון חלקת המגורים לחוק. הדיון בהצעת החוק נדחה על-ידי יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, למועד אחר.

לצפייה בדו"ח המלא: http://www.mof.gov.il/karka2005-12.htm