ה-Buy Back הקטן של אורבוטק: קונה את אחזקותיה של אורמת בחברה תמורת 7.2 מ' ד'

אורמת תרשום רווח הון של 6.4 מ' ד' ברבעון הרביעי; סמנכ"ל הכספים של אורבוטק: "חשבנו שזה שימוש נכון במזומן. אין כוונה לבצע תוכנית רכישה עצמית של מניות כרגע"

חברת אורמת , הפועלת בתחום של אנרגיה וחשמל, הודיעה כבר לפני כשנתיים שהיא מתכוונת למכור את אחזקותיה הבורסאיות, שאינן קשורות לעסקי הליבה של החברה, קרי: מוצרים לתחנות כוח, טורבינות, גנרטורים, מחליפי חום ותחנות כוח גיאותרמיות. השאלה היתה רק מתי יבוצעו עסקאות המכירה. נראה, כי חלון ההזדמנויות מבחינת אורמת נפתח כעת, גם בשל שיקולי תכנון מס.

אתמול הודיעה אורמת, שנמצאת בשליטת יהודה ויהודית ברוניצקי, כי מכרה את כל אחזקותיה בחברת אורעד מערכות שנסחרת בפרנקפורט, לקבוצת משקיעים בראשות אבי שריר, תמורת כמיליון יורו, וכתוצאה מכך תרשום הפסד הון של 700 אלף דולר ברבעון הרביעי. היום זו העת, מסתבר, למכור אחזקה אחרת בחברה שאיננה קשורה לעסקי הליבה: אורבוטק , המספקת מערכות לבדיקה אופטית לשוק המעגלים המודפסים (PCB), הצגים השטוחים (FPD) והמעגלים המורכבים.

גם במקרה אורבוטק, ממש כמו אורעד, המניות נמכרו בעסקה מחוץ לבורסה, לחברה עצמה. וכך אורבוטק, שיש לה 201 מיליון דולר בקופה, והיא ייצרה ברבעון האחרון כ-9 מיליון דולר מפעילות שוטפת, תשקיע 7.2 מיליון דולר מסך אמצעיה הנזילים, כדי לרכוש את האחזקות של אורמת. במסגרת העסקה, אורבוטק רכשה מידי אורמת 299.1 אלף מניות, במחיר של 24.15 דולר.

מחיר מניית אורבוטק הוא 25.4 דולר בנאסד"ק, והוא משקף לחברה שווי שוק של כ-830 מיליון דולר. יהודית ברוניצקי תישאר דירקטורית בחברה, ורווח ההון של אורמת לפני מס ממכירה זו, יהיה 6.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2005.

מקור האחזקה של אורמת באורבוטק, הוא בתחילת שנות ה-80, כאשר בחצר המפעל ביבנה הוקמו מספר חברות, ובהן אורבוט. לימים, ב-1992, התמזגו אורבוט ואופטרוטק ויצרו את אורבוטק. מיד לאחר המיזוג, החזיקה אורמת בכ-10% מהון מניותיה של החברה החדשה, ובמהלך השנים מימשה חלק מן המניות בשוק.

- עמיחי שטיינברג, סמנכ"ל הכספים של אורבוטק, יש כאן למעשה Buy Back, רכישה עצמית של מניות.

"כן, אבל מדובר ב-Buy Back מקומי, נקודתי וחד פעמי. הגיעה אלינו פנייה מאורמת, כי הם מעוניינים למכור את האחזקות שלהם בחברה, מסיבות פנימיות, פיננסיות וארגוניות. אנחנו חשבנו שזהו שימוש נכון במזומן מבחינתנו. מה שיפה כאן, הוא שהמניות הללו לא היו בשוק, כך שאנחנו רוכשים אותן מבלי לפגוע בסחירות המניה, מה שלרוב קורה בתוכניות רכישה עצמית של מניות". הרכישה של מניות אורמת, תקטין את הון המניות של אורבוטק ל-32.3 מיליון.

בתשובה לשאלה, האם יש סיכוי לראות רכישה עצמית של מניות, בהיקף גדול יותר מ-7.2 מיליון דולר, כפי שיכולה קופת המזומנים של החברה לאפשר לה, עונה שטיינברג: "לא כרגע. יש כאן פשוט ניצול של הזדמנות".