בית הפרלמנט הסקוטי הוא הזוכה בפרס סטירלינג לארכיטקטורה בשנת 2005

הבניין, שהקמתו הושלמה ב-2003, באיחור של 3 שנים, עוצב על ידי הארכיטקט הספרדי הנריק מירלס ונבנה בהשקעה של 760 מיליון דולר

פרס סטירלינג (Stirling) הבריטי לארכיטקטורה הוענק השנה לבית הפרלמנט הסקוטי החדש, שנחנך לפני כ-3 שנים באדינבורו, והפך מוקד העלייה לרגל המרכזי בבירה הסקוטית. הקמת הבניין, שעוצב על ידי הארכיטקט הספרי הנריק מירלס (Enric Miralles) הסתיימה בשנת 2003, באיחור של 3 שנים מהמועד המקורי.

מירלס, שנפטר במפתיע בשנת 2000, לא זכה לראות את הבניין עומד על תילו, וכך גם לא זכה לקבל את הפרס עבור העיצוב. בניית בית הפרלמנט באדינבורו הפכה לאורך השנים האחרונות למוקד התכתשות תמידי בין אזרחי סקוטלנד, לאור האיחור הרב בהשלמתו והתקציבים האדירים שהושקעו בו. עיקר הוויכוחים נסובו בעניין התקציב, לאחר שבבניין הושקעו כ-760 מיליון דולר, לא פחות מפי עשרה מאשר התקציב המקורי שאושר לו.

למרבה האירוניה, הבניין עצמו נחשב כיום ליעד התיירות הפופולרי ביותר בסקוטלנד, מה שמזרים לקופת המדינה מיליוני דולרים בשנה.

בית הפרלמנט הסקוטי, שנבחר לאחרונה במשאל ציבורי גם לבניין שאזרחים בריטיים רבים היו שמחים להרוס, הקדים השנה 3 מבנים האחרים שהוזכרו כמועמדים לזכייה בפרס: קומפלקס קונצרן הרכב BMW שעיצבה זאחה חדיד בלייפציג שבגרמניה, המרכז הטכנולוגי של יצרנית רכבי המירוצים מקלארן, שעיצב נורמן פוסטר בסארי שבאנגליה, וגלריה לאומנות שעיצבו הארכיטקטים האיריים הצעירים Odnnell ו-Tuomey בקירק שבאירלנד.

הפרס עצמו מוענק מדי שנה, על שמו של המעצב הבריטי ג'ים סטירלינג (Jim Stirling) שמת באופן פתאומי בשנת 1992. את הפרס מחלקים אושיות בריטיות בתחום האומנות החל מ-1995, ליצירה הבולטת של השנה, שבוצעה בבריטניה או כזאת שעוצבה על ידי ארכיטקט בריטי.

סטירלינג עצמו נחשב לאחד מגדולי הארכיטקטים הבריטיים, ועם המבנים הבולטים שעיצב נמנים מוזיאון האומנות בשטוטגארט שבגרמניה, מוזיאון פוג באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב, ומבנה בקמפוס של אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה.

לדברי כלי התקשורת בבריטניה, כל הבניינים שעיצב סטירלינג התאפיינו בעיצובים מוזרים ומקוריים, שלא אפיינו את רוח התקופה בה עוצבו.

לפיכך, זהו הקו המנחה לבחירת המועמדים לפרס סטירלינג השנתי, הם מסבירים. "באופן תמידי, ארכיטקטים לא צריכים להיות כמו קופים שבונים בניינים בפס ייצור, אלא לגרום למתבונן להתרגשות ולסערת רגשות. כשאנו בוחרים את הזוכה בפרס סטירלינג, התובנה הזו רק מתחדדת", הסביר את הבחירה פיירס גוך (Piers Gough), ארכיטקט ומעצב שנמנה עם השופטים בתחרות השנה.

"אני בטוח, שסטירלינג היה מבסוט מהבחירה בבית הפרלמנט הסקוטי, על רקע עיצובו הייחודי", הוסיף.

בית הפרלמנט הסקוטי, הממוקם בליבה של הבירה אדינבורו, בולט מיד בעיצובו המקורי. המבנה מורכב מיציקות בטון דמויות סירה, המרכיבות את קירותיו החיצוניים.

החומר המרכזי בו נעשה שימוש בחלקו הפנימי של הבניין הוא עץ. לדברי חבר השופטים, הבניין משקף באופן הטוב ביותר את החיבור שבין חלקה העירוני של סקוטלנד לחלקה הכפרי, וביקור בו הוא למעשה מסע מופלא בטבע ובהוויה העירונית הסקוטית, בו-זמנית.