הירוקים דורשים לצמצם את היישוב החדש הרי עדן

ועדת משנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים בוחנת אפשרות לצמצם את תחום היישוב המוצע ברוגלית - הרי עדן, בתחום המועצה האזורית מטה יהודה. הוועדה ביקשה מעורך התוכנית להעביר אליה הצעה תכנונית התואמת מגמה זו.

התוכנית מבקשת שינוי ייעוד שטח מאזור חקלאי לייעודים שונים, ובכלל זה הקמת יישוב של 500 יחידות דיור שמיועד לאוכלוסיה אמידה, בעיקר עולים יהודים ממערב אירופה וארה"ב, כדברי היזם ג'ק ליבוביץ'.

לדברי ליבוביץ', התוכנית כוללת פרויקטים אקולוגיים ייחודיים, אולם אם יצומצם מספר יחידות הדיור באופן משמעותי הדבר עלול לפגוע ברווחיות הפרויקט וגם באותם פרויקטים שהוא מעוניין לקדם.

החברה להגנת הטבע ונציגה בוועדה המחוזית לתכנון, אברהם שקד, מנהלים מאבק עיקש נגד תוכנית זו, שלטענתם תפגע קשות בערכים אקולוגיים חשובים וייחודיים. בעניין זה הגיש שקד חוות דעת לוועדה המחוזית.

הוועדה ומתכנן המחוז, גיא קו-ונקי, קבעו כי לאור החשיבות בשמירה על שטחים פתוחים ומעברים אקולוגיים באזור, ולאור הקושי האפשרי בשיווק מגרשי מגורים בסמיכות לגדר ההפרדה, תיבחן האפשרות לצמצם את תחום היישוב המוצע.

לדברי ליבוביץ', לאחר החלטת הוועדה ובהמלצתה פנה האדריכל של הפרויקט לחברה להגנת הטבע בניסיון להגיע לפשרה שתאפשר המשך הפרויקט. בין היתר הועלתה על ידו אפשרות לוותר על כמה יחידות דיור במתחם מסוים ליד הגדר, אולם מאחר והירוקים אינם מעוניינים לנהל מגעים כדי להגיע להבנות, בכוונתו לומר לוועדה המחוזית שהוא משאיר את העניין לשיקול דעתה.