מדד קופות הגמל של מיטב: תשואה ממוצעת של 10.2% במהלך שנת 2005

כמחצית מהתשואה הנומינלית שצפויה תעשיית קופות הגמל להציג בשנת 2005 נובעת מהעליות החדות של שוק המניות

תעשיית קופות הגמל צפויה לסיים את שנת 2005 עם תשואה ממוצעת נאה מאוד. מדד מיטב לבחינת ביצועי תעשיית קופות הגמל ב-2005 מצביע על עלייה בשיעור נומינלי ברוטו של כ-14% המייצגת עלייה בשיעור ריאלי נטו של כ-10.2%.

כמחצית מהתשואה הנומינלית שצפויה התעשייה להציג בשנת 2005 נובעת מהעליות החדות של שוק המניות. יתרת התשואה צפויה לנבוע מהתשואות החיוביות שהשיגו אפיקי ההשקעה הסולידיים.

ע"פ המדד, תשואת תעשיית קופות הגמל בדצמבר מצביע על עלייה בשיעור נומינלי ברוטו של כ-0.7%-1% המייצגת תשואה ריאלית חיובית נטו של כ-0.8%-1.1% על רקע מדד נובמבר, 0.1%. נזכיר, כי התשואה הריאלית של קופת גמל נמדדת בהשוואה למדד הידוע ולא לפי המדד בגין.

כמו כן נמסר כי התשואה האמיתית של הקופות הבנקאיות בניטרול הרווחים החד פעמיים ששייכים בפועל לשנים קודמות הינה נמוכה מהתשואה המדווחת בשיעור של בין 1.5% לבין 3% בשנת 2005.

באפיק המט"חי, שמיוצג בשיעור נמוך יחסית בקופות הגמל, בדרך כלל 5%-10%, פוחת השקל מול הדולר ב-6.8% לאורך כל השנה. בדצמבר התחזק השקל ב 1.3% מול הדולר.

כמו בכל השנה כך בדצמבר, האחראי העיקרי לתשואה החיובית שצפויה תעשיית קופות הגמל להציג הוא שוק המניות שפתח במרוץ סוף שנה ורשם עליות, שהתמקדו בעיקר במניות הכבדות. העליות נתמכו בעיקר בהתבהרות המפה הפוליטית, המשך הבעת אמון מצד בתי השקעות זרים והערכותיו האופטימיות של נגיד בנק ישראל על המשק הישראלי.

האפיקים הסולידיים נסחרו בדצמבר במגמה מעורבת, כאשר צמודי המדד, ובכלל זה הנכסים הלא סחירים, רשמו תשואות שליליות, והשפעתם על התשואה הייתה בהתאם. האפיק המט"חי, רשם גם כן תשואה שלילית בסיכום חודשי, אך הוא מיוצג בשיעור נמוך יחסית בקופות הגמל כך שהשפעתו על התשואה אינה מהותית. רק האג"ח השקליות השיגו תשואה חיובית.

להערכת מיטב השונות בין קופות הגמל בחודש דצמבר צפויה להיות גבוהה מהממוצע ביחס לחודשים הקודמים, שכן רוב התשואה בחודש דצמבר מתבססת על עליית האפיק המנייתי, כך ששיעור המניות ובחירה במניות ה"נכונות" מהותיים יותר לתשואה.