BDI: בשנת 2005 חל שיפור של 2.7% ברמת סיכונו העסקי הממוצע של המשק הישראלי

מצב הסיכון העסקי של המשק ירד בחודש האחרון של השנה אל מתחת לקו ה-6 ועמד בדצמבר על רמה של 5.95

למרות שבשנה החולפת לא ניכרו שינויים דרמטיים במדד הסיכון המשולב, במהלך החודש האחרון של השנה הצליח המשק הישראלי לרשום הטבה נוספת במצב סיכונו העסקי, בהמשך להטבה שנרשמה בחודש נובמבר. כך עולה מנתוני מדד הסיכון המשולב של BDI לסיכום דצמבר.

מצב הסיכון העסקי של המשק הישראלי ירד בחודש האחרון של השנה אל מתחת לקו ה-6 ועמד בדצמבר על רמה של 5.95, בהשוואה ל-6.01 בחודש הקודם ול-6.15 בסוף 2004.

כלכלני BDI מציינים, כי דרוג הסיכון של המשק בחודש דצמבר הוא הטוב ביותר מאז חודש מארס 2002.

עוד מוסיפים ב-BDI, כי ירידה אל מתחת לקו ה-6 משמעה, שהמשק יורד מרמת סיכון שמעל לממוצע ועובר לרמת סיכון בינונית בלבד.

מסיכום נתוני שנת 2005 עולה, כי במהלך השנה הנוכחית הצליח המשק הישראלי לרשום הטבה של כ-2.7% במצב סיכונו הממוצע, ביחס לשנת 2004.

מצב הסיכון הממוצע של ישראל בשנת 2005 עמד על 6.07, בעוד שבשנת 2004 הגיע מצב הסיכון הממוצע לרמה של 6.24.

במהלך השנה החולפת חל שיפור משמעותי בהתפלגות מצב ענפי המשק על-פי רמות סיכון. למרות שבדצמבר אף לא אחד מן הענפים סווג ברמות הסיכון הנמוכות והזניחות, ההטבה שנרשמה בהתפלגות רמות הסיכון של ענפי המשק באה לידי ביטוי בקיטון (הטבה) בשיעור הענפים, המסווגים ברמות הסיכון הגבוהות והגבוהות במיוחד, אל מול גידול (הטבה) בשיעור הענפים המסווגים ברמות הסיכון הבינוניות.

שיעור הענפים המסווגים ברמות הסיכון הגבוהות מהממוצע והגבוהות במיוחד עומד בסוף 2005 על 45.1%, שיפור משמעותי בהשוואה ל-61.3% בסוף 2004 ול-90.3% בסוף שנת 2003.

שיעור הענפים המסווגים ברמות הסיכון הגבוהות במיוחד עומד על 3.2% (1 ענפים) ושיעור הענפים המסווגים ברמות הסיכון הגבוהות מהממוצע על 41.9% (13 ענפים).

מצבם של למעלה מ-70% מהענפים במשק טוב יותר בסיום 2005, בהשוואה לתחילתה.

במהלך 2005 רשמו כל אחד מארבעת המגזרים הנבדקים במסגרת מדד הסיכון המשולב של BDI ( תעשייה, שיווק, שירותים ובנייה) הטבה נאה במצב סיכונם העסקי.

מגזר הבנייה רשם את השיפור המשמעותי ביותר, ומצב סיכונו של הענף עומד על רמת סיכון של 6.50 (מצב המעיד על סיכון גבוה מהממוצע), שיפור של כ-7.8% בהשוואה לשנת 2004, עת עמד הממוצע על 7.05 (מצב סיכון גבוה במיוחד).

תהילה ינאי, מנכ"ל משותף בקבוצת BDI, מציינת כי נתוני המדד בהחלט מעודדים ומעידים על צעד נוסף של המשק הישראלי ליציבות כלכלית, אולם, על-אף ההטבה הכוללת שנרשמה במצב הסיכון העסקי של המשק, סיכונו הממוצע עדיין מסווג ברמה גבוהה.

על-פי המתודולוגיה של BDI, רק לאחר שמצב הסיכון העסקי של המשק הישראלי ירד אל מתחת לקו ה-6 יוגדר מצבו של המשק ברמת סיכון בינונית.

אמנם בחודש דצמבר הוטב סיכונו של המשק הישראלי ועמד על 5.95, אולם בממוצע שנתי עוד לא ירד הסיכון אל מתחת לקו ה-6.

ינאי צופה כי סיכונו העסקי של המשק ימשיך לרשום הטבה, לפחות במחצית הראשונה של השנה, לפני החלתה של הוראת הבנקים על היעדר חריגה ממסגרות האשראי, וכמובן, בתנאי שלא יחולו אירועים פוליטיים ומדיניים חריגים.

תעשיית כימיקלים עומד בראש רשימת הענפים החזקים והבטוחים ביותר במשק בשנת 2005, ואילו את רשימת הענפים החלשים והמסוכנים ביותר במשק מוביל ענף המסעדות, בתי קפה ומזנונים.