הוקמה קרן השקעות חדשה להשקעה במפעלי תעשייה קיבוצית ובנדל"ן בבעלותם

הקרן הוקמה ע"י רו"ח רמי מנדולה ושותפים בה כמה מבכירי התעשיינים בארץ, בהם גזי קפלן

קרן השקעות חדשה להשקעה במפעלי תעשייה קיבוצית ובנדל"ן בבעלותם, הוקמה ע"י רו"ח רמי מנדולה ושותפים בה כמה מבכירי התעשיינים בארץ, בהם גזי קפלן.

משה גביש וגזי קפלן חברים בוועדה המייעצת של הקרן ושאול אשכנזי ויוסי חברון הינם שותפים פעילים בקרן. מנדולה, שפרש מהשותפות במשרד רוה"ח קוסט פורר גבאי את קסירר (ארנסט אנד יאנג) ואשר הקים בעבר את מחלקת הקיבוצים של המשרד, הודיע היום (ב') על הקמת קרן ההשקעות החדשה קציר, שתשקיע בעיקר במפעלי התעשייה הקיבוצית ובמיזמים בתחום הנדל"ן.

היקף ההון שגויס עד היום מסתכם בכ-20 מיליון דולר, כאשר הקרן צפויה לגייס בישראל עוד כ-40 מיליון דולר ועד סוף מרץ 2006 היא מתכוונת לגייס 20 מיליון דולר נוספים בחו"ל.

הקרן הוקמה ע"י מנדולה בשיתוף עם בנק הפועלים וקבוצת הראל השקעות ביטוח ובראשה יעמוד רמי מנדולה אשר ישמש כשותף מנהל. בועדת ההשקעות של הקרן שותפים משה גביש, גזי קפלן, שאול אשכנזי ויוסי חברון, שהיו שותפים בעבר להצלחות עסקיות בהשקעות במגזר הקיבוצי שבהן טבעול של קיבוץ לוחמי הגטאות, שהפכה לחברת המזון המצליחה ביותר בייצוא בישראל.

חברי הקרן הם בעלי ניסיון בתעשייה הקיבוצית, כאמור, מאחר ומטרת הקרן היא איתור השקעות בתעשייה הקיבוצית תוך השגת תשואה שנתית בשיעור של 20%-25%. הקרן תשקיע במניות ובני"ע והלוואות המירים של תאגידים בבעלות קיבוצים וכן במיזמי נדל"ן בקיבוצים, בהם השקעות משותפות באיזורי תעשייה ונדל"ן בעל פוטנציאל, שבבעלות קיבוצים.

מטרת הקרן להשקיע במגזר הקיבוצי מוגדרת כפועל יוצא של התמורות המשמעותיות שעוברים הקיבוצים בשנים האחרונות, כשהיום כמה ממפעלי התעשייה הקיבוצית הם מהגדולים במגזר הפרטי בישראל ומהיצואנים הבולטים.

בישראל פועלים היום 267 קיבוצים שבהם כ-100 אלף איש, כשהתעשייה הקיבוצית כוללת 320 מפעלים בקיבוצים ועוד 10 תאגידים איזוריים. היקף ההכנסות של התעשייה הקיבוצית הוא כ-23 מיליארד שקל לשנה, ללא תנובה.

במהלך השנים 1993-2005 גויסו כ-1.5 מיליארד שקל בהנפקת 19 חברות קיבוציות בבורסה ובמהלכן קיבלו הקיבוצים השותפים דיבדנד בהיקף כ-0.5 מיליארד שקל. בשנים 2003-2004 לבדן, גוייסו מעל 0.75 מיליארד שקל בהנפקת 11 חברות קיבוציות.

רק באחרונה רכש איש העסקים חיים גייר, באמצעות חברת IES הציבורית ובשותפות עם שמרוק, 66% ממפעל טבע-מאות של קיבוץ נאות מרדכי ואמר כי בכוונתו להגיע להיקף מכירות של כחצי מיליארד שקל (לעומת כ-110,000 שקל היום) ובעתיד להנפיקה. בקרן קציר גורסים כי על מנת שמפעלי התעשייה הקיבוצית יוכלו לגדול ולצמוח גם בשנים הבאות, הן יזדקקו להנפקות פרטיות או ציבוריות.

יו"ר ועדת ההשקעות, משה גביש, הוא לשעבר נציב מס הכנסה ומנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט. קפלן, חבר קיבוץ לוחמי הגטאות, כאמור, יזם את הקמת מפעל טבעול בשנת 85' וכיום הוא המשנה למנכ"ל אסם-נסטלה, דן פרופר, השותפה ובעלת השליטה בטבעול.

שאול אשכנזי הוא חבר קיבוץ מעגן מיכאל, שבשנים 88'-98' שימש מנכ"ל פלסאון וב-97' הוביל את הנפקתה בבורסה. כיום הוא מכהן כיו"ר החברות הציבוריות פלסאון, מיטרוניקס, גולן מוצרי פלסטיק וקוטלב חניתה. כן הוא משמש כדירקטור בפולירם. יוסי חברון, חבר קיבוץ גבת שימש במשך 10 שנים כמנהל השיווק של פלסטרו גבת ומאז 2003 הוא מכהן כיו"ר פלסטרו גבת. במסגרת תפקידיו כיו"ר הוביל בשנה האחרונה 5 גיוסי הון לקבוצת פלסטרו השקיה, בהיקף כ-250 מיליון שקל.