רק 41% מהאוכלוסיה מסכימים שיאספו אודותם מידע עסקי חיובי

כך עולה מנתוני מחקר שערכה חברת CIA בעקבות הצטרפותה לחברות שקיבלו רישיון ממשרד המשפטים לאסוף מידע צרכני על לקוחות פרטיים

רק 41% מהאוכלוסייה מסכימים שיאספו אודותם מידע עסקי חיובי, כאשר מרבית המסכימים הם צעירים בגילאי 24-36. כך עולה מבדיקה שערכה חברת CIA (קרדיט אינפורמיישן אסוסיאיישן) מקבוצת גאון שוקי הון, בעקבות הצטרפותה היום לחברות שקיבלו רישיון ממשרד המשפטים לאסוף מידע צרכני על לקוחות פרטיים.

בכך הושלם סבב הרישיונות הראשון שהעניק משרד המשפטים, שכלל את חברות האשראי בי.די.איי. ודן אנד ברדסטריט. ראשי CIA, היו"ר תמי גוטליב והמנכ"ל יורם גביש, הודיעו, כי פעילות החברה תתמקד בבדיקת מוסר תשלומים צרכני פרטי, שירות לחברות, בעלי עסקים ואנשים פרטיים.

הרישיונות לאיסוף מידע על צרכנים פרטיים ניתן ע"י משרד המשפטים על פי חוק שירות נתוני אשראי. במסגרת הרישיונות יוכלו החברות לאסוף מידע אודות מוסר התשלומים של אנשים פרטיים, מגופים כבנק ישראל, ההוצאה לפועל, הבנקים וחברות האשראי.

המידע יכלול נתונים על חשבונות מוגבלים, צ'קים חוזרים והליכי הוצאה לפועל, במטרה לתת ללקוחות פרטיים, חברות ובעלי עסקים, מידע אמין ומקיף על התנהלותו הצרכנית ומוסר התשלומים של הלקוח עמו הם מבצעים עסקה או משכירים דירה, לרבות עמידתו בהתחייבויות הכספיות.

כן מתיר החוק לחברות שקיבלו את הרישיון, לאסוף מידע חיובי על הלקוח הפרטי, כולל הלוואות שניתנו לו ומסגרת אשראי שהועמדה לרשותו. זאת, על מנת לשפר את תנאי האשראי הניתנים לאנשים פרטיים בעלי מוסר תשלומים טוב.

המידע החיובי יעזור גם לבנקים וגופים פיננסים להעניק תנאים טובים יותר בעת קבלת משכנתה או הלוואה ללווים טובים העומדים בהתחייבויות. קבלת מידע זה מחייבת את קבלת אישור הנבדק.

מסקר שערכה החברה עולה כי 41% מהנשאלים מסכימים שיאספו עליהם מידע חיובי והרוב, 59%, אינם מסכימים לכך. מניתוח התפלגות גיאוגרפית עולה כי לאוכלוסיה המתגוררת באזור גוש דן יש ככל הנראה הערכה גבוהה יותר ליתרונות איסוף המידע החיובי לגביהם ולכן גם היענות של 50%, לעומת הסכמה של 20% בלבד בקרב תושבי השרון.

כן נמצא בבדיקה כי האוכלוסייה הנכונה ביותר לקבל את החוק החדש שתסכים לאיסוף מידע חיובי לגביה, היא בני 24-36 ואחריהם בני 36-50.

לעומתם, בקבוצת הגיל של 18-24 ושל מי שגילו מעל 50, נוטים לסרב לאיסוף מידע חיובי אודותם. ב CIA מעריכים כי הסיבה היא שבגילאי 24-36 נעשות מרבית הפעולות הפיננסיות כפתיחת עסק או לקיחת משכנתה, כאשר מידע חיובי מוסיף לסיכויים לשיפור בתנאי ההלוואה הניתנת.

גביש ציין כי החוק נועד להבדיל בין צרכנים ולווים בעלי מוסר תשלומים טוב לבעלי מוסר תשלומים רע, במטרה לצמצם עסקאות רעות ולסייע בקבלת תנאים מועדפים לצרכנים מהקבוצה הראשונה. עוד אמר כי המידע ישמש נדבך חשוב בהתפתחותו של שוק מימון חוץ בנקאי מפותח, כמקובל בעולם המערבי.