אוסטריה נגד בית המשפט העליון של האיחוד האירופי: לא הכל שפיט

הקנצלר האוסטרי: "בית המשפט העליון מרחיב בפסיקותיו באופן מערכתי את סמכויות מוסדות האיחוד האירופי"

קנצלר אוסטריה, וולפגאנג שוסל, החל את תקופת הנשיאות התורנית של ארצו בראשות האיחוד האירופי, בהטחת ביקורת בבית המשפט העליון של האיחוד האירופי על כך כי הוא מרחיב באמצעות פסיקותיו באופן מערכתי את סמכויות מוסדות האיחוד האירופי.

שוסל אמר את הדברים בראיון, שהעניק בשבת ליומון 'סודויטשה צייטונג', יממה בטרם החלה וינה את תקופת החצי שנה של נשיאות האיחוד האירופי.

המנהיג האוסטרי קרא לקיים דיון בנושא עתיד האיחוד האירופי, שיתמקד לא רק בגורל החוקה של האיחוד, שהושמה על מדף לאחר שהציבור בהולנד ובצרפת דחה אותה במשאל עם בשנה שעברה, אלא גם בתפקידו של בית המשפט העליון של האיחוד האירופי.

שוסל אמר, ש"בית המשפט העליון של האיחוד פעל בשנים האחרונות באופן מערכתי להרחבת הסמכויות של מוסדות האיחוד האירופי, אפילו בתחומים, שבהם במכוון אין חוק אירופי קהילתי".

"לפתע, יש פסיקות (של בית המשפט העליון) בנושא נשים בצבא הפדראלי הגרמני, או בנושא מתן גישה לסטודנטים זרים לאוניברסיטאות אוסטריות - פה מדובר בפירוש בחוק לאומי (אוסטרי ולא של האיחוד האירופי)", אמר.

הקנצלר התייחס לפסיקה של בית המשפט העליון של האיחוד מיולי האחרון, בה נקבע, שאוסטריה איננה יכולה למנוע מסטודנטים זרים גישה לאוניברסיטאות שלה. יצויין, שמרביתם של אותם סטודנטים הם מגרמניה.

חוקת האיחוד האירופי

שוסל גם חזר על כך, שממשלתו לא תעשה שימוש בתקופת נשיאותה שזה החלה כדי ללחוץ על האיחוד האירופי לאשר את החוקה החדשה המוצעת, אף שאוסטריה עצמה תומכת במסמך.

ביוני 2005 הסכימו ראשי האיחוד האירופי על "תקופה של הרהור" בנושא החוקה, בתגובה לשלילתה במשאלי עם בצרפת ובהולנד.

המנהיג האוסטרי אמר עוד בריאיון: "אני בעד שלב של דיון בתור התחלה. חשוב שנגבש לעצמנו תמונה ברורה באשר לדאגות של אזרחי האיחוד האירופי".

עם זאת, פוליטיקאים אוסטרים ציינו מוקדם יותר, שווינה תנסה להניח את היסודות להסכמה חדשה בין חברות האיחוד, התומכות בהמשך הליך אישרור החוקה במשאל עם, ובין אלה שנפרדו לשלום מהחוקה אחת ולתמיד.

שוסל אמר, שאוסטריה רוצה להשיג "מפת דרכים" בפסגת ראשי האיחוד ביוני הקרוב במטרה למצוא פיתרון "הטוב ביותר עד סוף 2007" לסוגיה.

בתוך כך, הודיע נשיא צרפת, ז'אק שיראק, כי בכוונתו להציג יוזמה פוליטית חדשה, שתפתור את המבוי הסתום בנושא חוקת האיחוד. שיראק אמר את הדברים בנאום טלוויזיוני בשבת, מבלי שיחשוף פרטים על התוכנית.

"הגענו להסכם עם כל שותפינו בנושא תקציב האיחוד, אך אירופה זקוקה למוסדות שיהיו דמוקרטיים יותר, יציבים יותר, יעילים יותר", אמר.

"איננו יכולים לחכות. זו בדיוק הסיבה מדוע בכוונתי לצאת מהר עם יוזמה, שתסייע להתחיל בבניית אירופה פוליטית, אירופה חברתית, אירופה של פרויקטים".