הערכות: חברות הסלולר יעצרו הקמת אנטנות עד לשינוי ההחלטה על השיפוי

וירניק: הוגשו אלפי תביעות לירידת ערך; טרם ניתנו פס"ד ולכן לא ניתן להעריך את השיפוי של החברות

חברות הסלולר יעצרו הקמת אנטנות עד לשינוי ההחלטה שקיבלה המועצה הארצית, בנוגע לשיפוי דיירים שכנים. כך מעריכים בענף.

החברות מקוות, כי יתקבלו המלצות ועדת המנכ"לים, בראשות מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, מיקי הרן, לאשר הקמת מתקני שידור קטנים רבים, במקום מתקני שידור גדולים, המקובלים כיום. בנוסף, הוועדה המליצה לדרג את השיפוי בהתאם לכך.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, רן וירניק, אמר כי "עד כה הוגשו לוועדות המקומיות אלפי תביעות לירידת ערך בעקבות קיומם של מתקני שידור. לפי שעה טרם ניתנו פסקי דין, ולכן לא ניתן להעריך את גובה השיפוי שיוטל על חברות הסלולר". לדבריו, "רק בהינתן פסקי הדין הראשונים ניתן יהיה להעריך את עלות התביעות".

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעה אתמול (ג') שחברות הסלולר ייתנו שיפוי מלא לוועדות המקומיות במקרה של הקמת אנטנה סלולרית. שיפוי זה יהווה תנאי למתן היתר להקמת המתקן.

משמעות ההחלטה היא, שבמקרה של תביעה מצד אזרחים על ירידת ערך נכסיהם, בעקבות הקמת אנטנה סלולרית בסמוך לביתם, תאלץ החברה הסלולרית המתקינה לשלם את הנזק לדיירים. עוד נקבע, שהחלטת המועצה תיכנס לתוקף מיידי, וכי תוקפה עד לאישורה של תכנית מתאר הארצית למתקני שידור.

החלטת המועצה באה בעקבות אישור חוק הקרינה הבלתי מייננת לפני שבועיים. חוק זה קבע, שמוסד תכנון ידרוש, כתנאי למתן היתר להקמת מיתקן שידור סלולרי, כתב שיפוי מפני תביעות פיצויים על ירידת ערך (לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה).

חברי המועצה הארצית הדגישו, שהם מאפשרים שיפוי זה מאחר והממשלה טרם אישרה תיקון לתוכנית המתאר הארצית למתקני שידור קטנים וזעירים (תמ"א 36א').

לוועדות המקומיות אין כמעט שיקול דעת בתהליך מתן ההיתר לאנטנות סלולריות ולכן הן חשופות לתביעה מצד האזרחים הנפגעים. בשל סיבה זו, על חברות הסלולר לשאת במלוא עלות תביעות הפיצויים על ירידת ערך, במידה ויתקבלו.

לדברי מנהל מינהל התכנון, שמאי אסיף, מצב הביניים הקיים, בו אין לוועדות המקומיות שיקול דעת, הוא בלתי אפשרי מבחינתן, ואין מקום שישאו באחריות לפיצויים.

במקביל, הורתה המועצה הארצית, לבחון את המלצות ועדת המנכ"לים שעסקה בנושא פריסת מתקני שידור סלולריים, ולהביא בפני המועצה המלצה בנושא בהקדם.