המלצות ועדת הבר וועדת גדיש יובאו השבוע לאישורה של מועצת המינהל

ועדת הבר דנה בקרקע החקלאית וועדת גדיש בקרקע העירונית; אם יאושרו במועצה יקבלו תוקף

מועצת מקרקעי ישראל תתבקש לאשר השבוע שתי החלטות משמעותיות בנושא הקרקע - המלצות ועדת הבר לקרקע החקלאית, ואת המלצות ועדת גדיש לקרקע העירונית.

המלצות שתי הוועדות אושרו בממשלה ועם אישור מועצת מקרקעי ישראל הן יקבלו תוקף.

המלצות ועדת הבר כוללות אפשרות להיוון 2.5 דונם של חלקת המגורים במושב ובקיבוץ, במחיר של 3.75% מערך הקרקע; אפשרות לבנייה של 375 מ"ר; ביטול חובת הרצף הדורי; ותשלום של 33% מערך הקרקע בעת פיצול הנחלה. עוד קובעות ההמלצות שהיישובים החקלאיים יוכלו לגדול בהתאם למה שנקבע בתמ"א 35.

המלצה נוספת היא לאפשר בנייה עבור תעסוקה במושב בשטח של עד 500 מ"ר בתוך חלקת המגורים, בתשלום של 49%-91% מערך הקרקע. ההמלצות קובעות, שניתן יהיה להשכיר את המבנה אך לא ניתן לפצלו מהחלקה. עוד נקבע, שהסדרת שטח המגורים מותנית בהסדרת שטחי התעסוקה. פורום 15 הערים הגיש עתירות לביהמ"ש נגד ההמלצות.

המלצות ועדת גדיש נועדו כדי להקטין את החיכוך בין המינהל לבין חוכרי הקרקע העירונית. במרכז ההמלצות, הקצאת קרקע עם מלוא הזכויות הקיימות והעתידיות בבנייה רוויה, ללא תמורה. לגבי בנייה נמוכה, מוצע לבצע מבצע היוון נוסף, וכן תשלום של 91% מערך יתרת הזכויות שלא נרכשו במועד ההקצאה המקורית.

באשר לקרקע לתעסוקה ממליצה הוועדה לערוך מבצע היוון במגזר העירוני כדי להקטין ככל האפשר את מספר בעלי הזכויות הלא מהוונות.

בנושא התכנון מומלץ לערוך חלוקה מחדש של הזכויות בתחום התכנון בין הגורמים הממשלתיים, כך שהאחריות על התכנון המיתארי תהיה בידי מינהל התכנון, ואילו האחריות על התכנון המפ