לא דרך החלון? אז דרך הדלת

עבריינות הבנייה המסיבית ביותר היא במושבים ובקיבוצים * בעבר, מזוז פסל הצעה דומה בנימוק שזו הטבה בלתי סבירה לחקלאים * טוב יעשה אולמרט אם ידחה את הדיון בסעיף לאחר הבחירות

בדיוק שנה עברה מאז שהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הורה שאין לקבל את החלטה 979 - ונראה שהיועץ הרים ידיים: מחר (ד') תתבקש מועצת מקרקעי ישראל לאשר את הסעיף הפרובלמטי ביותר, לב ליבה של המחלוקת - הסעיף המאפשר לכל חבר מושב להקים עסק על 500 מ"ר ולהשכיר אותו כטוב בעיניו. עבריינות הבנייה המסיבית והחצופה ביותר במדינה היא אלפי השימושים המסחריים בקרקע חקלאית במושבים ובקיבוצים. כמעט אין דו"ח של מבקר המדינה שאינו מתריע על כך (כולל האחרון).

חברי המושבים מנהלים לחצים אדירים, כולל פוליטיים, להכשיר את השימושים האסורים. הדברים התגלגלו עד לפרשת הלחץ של שר החקלאות לשעבר, שלום שמחון, על ראש הממשלה, אריאל שרון, לחץ שהתגלגל לטלפון האסור של שרון לראש מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי. המשך הפרשה בדו"ח חריף של היועמ"ש אליקים רובינשטיין ומבקר המדינה הקודם, אליעזר גולדברג, וסופה בהעברת תיק מינהל מקרקעי ישראל לידי אהוד אולמרט. הנימוקים שמנה מזוז לפני שנה לפסילת ההצעה, תקפים היום בדיוק באותה מידה, ועיקריהם: מדובר בהטבה בלתי סבירה לחקלאים, שאינה מידתית ולא תעמוד במבחן בג"ץ לעניין צדק חלוקתי; מדובר בתחרות לא הוגנת מול עסקים לגיטימיים בערים; הדבר ייצור כאוס תכנוני, ומערכת התכנון מתנגדת בכל תוקף לשימושים המסחריים בתוך איזורי מגורים כפריים.

מוזר הדבר, שמזוז גם לא התקומם נגד העמדה המשתקפת בהמלצות ועדת הבר, לפיה, חבל באמת שהתופעה הזו התחילה והתרחבה למימדים כאלה, אבל היום, למרות ההתנגדות במערכת התכנון, ולמרות ההתנגדות המוחלטת של כל ראשי הערים, אין יכולת להלחם בתופעה ועל כן הבה נכשיר את השימושים החורגים תוך גביית דמי היוון. אין ספק שבג"ץ היה מעיר משהו על הנמקה כזו.

בפעם הקודמת, בדיוק לפני שנה, מזוז אסר על שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, לאשר את ההצעה ולתת את החתימה השנייה. יש היום מי שאומרים, שמה שהסקטור החקלאי לא הצליח להכניס דרך החלון, מביאים עכשיו בגדול ובחוצפה בדלת הראשית.

לא רק זאת, אלא שמדובר עכשיו בתקופת בחירות, עם הטבה ברורה ומיידית לסקטורים מאוד פעילים ומיוצגים במרכזי המפלגות הגדולות, ולא ייתכן שראש הממשלה בפועל, אהוד אולמרט, הוא יו"ר מועצת מקרקעי ישראל שאמורה לדון מחר בהצעה, והוא גם שר אוצר, שבשם הבלמים והאיזונים צריך לאשר את ההמלצות.

טוב יעשה מזוז אם יאסור על מועצת מקרקעי ישראל לדון מחר בעניין, אחרת איך יסביר את עמדתו הנחרצת מלפני שנה?

טוב עוד יותר יעשה אולמרט, למען ניקיון הדעת ובשם הבלמים והאיזונים, אם ידחה את הסעיף הזה לדיון רגוע ויסודי - אחרי הבחירות.