"רלף הכניס רוח מיוחדת לקבוצה ודיבר על ציונות"

רלף קליין, מאמן מכבי תל אביב בעבר שזכה בתארים רבים, התבשר אתמול (ג') על תואר נוסף שינחת בקרוב בארון הגביעים שלו: ביום העצמאות הקרוב יקבל קליין את פרס ישראל על תרומתו לספורט הישראלי, לצידו של יעקב חודורוב, מי שהיה בעבר שוער נבחרת ישראל ונחשב לגדול השוערים הישראליים בכל הזמנים.

קליין (74), נולד בגרמניה ושרד את השואה. בגיל 19 הוא עלה לארץ בחוסר כל, והשתלב בחמישייה של מכבי ת"א ונבחרת ישראל, שבמדיהן שימש גם כקפטן. קליין זכה במהלך הקריירה באליפויות וגביעים רבים. בשנת 1964 פרש קליין ממשחק פעיל, עבר לעמוד על הקווים וגם שם זכה בתארים רבים. בשנת 1977 הוליך את מכבי ת''א לתואר אירופי ראשון, כאשר הקבוצה זכתה בגביע אירופה לאלופות. באותה עונה ניצח עם מכבי את צסק"א מוסקבה במשחק בלתי נשכח שלאחריו טל ברודי שם אותנו על המפה. קליין היה המוח.

כעבור שנתיים עשה עוד היסטוריה כמאמן נבחרת ישראל כשהביא אותה למקום השני באליפות אירופה בכדורסל. קליין היה גם למאמן הישראלי הראשון שאימן בחו"ל וסגר מעגל אישי כשהסכים לאמן את נבחרת גרמניה. בשנים האחרונות הוא מאמן נערות באבן יהודה ובהדסים. קליין, שעבר שנה קשה בה נאבק במחלת הסרטן הקשה והתגבר עליה, היה נרגש מהבשורה המשמחת ואמר: ''קיבלתי המון פרסים אבל הפרס הזה הוא ממדינת ישראל וזה הכי חשוב''.

" טל ברודי, הזוכה הצעיר ביותר בפרס ישראל ששיחק שנים רבות תחת אימונו של קליין, ומכיר אותו גם מחוץ למגרש. אתה נרגש?

"שמחתי לשמוע את החדשות, האיש תרם כל כך הרבה לכדורסל הישראלי וראוי בהחלט להכרה מהמדינה על פועלו. רלף המשיך את דרכו של המאמן שלו ושלי, יהושע רוזין ז"ל ('מר כדורסל' שזכה אף הוא בפרס ישראל). שניהם מחנכים אמיתיים ולא רק מאמנים".

" מה ייחד את רלף בתקופה ששיחקת תחתיו?

"רלף באמת הכניס רוח מיוחדת לקבוצה. הוא דיבר על ציונות והחשיבות של הניצחונות לא רק עבורנו כאינדיבידואלים או עבור המועדון אלא עבור כל כך הרבה אנשים במדינה שמחכים לניצחונות שלנו. גם אחרי שפרש מאימון פעיל נפגשנו במשחקי הוותיקים וגם שם הוא תמיד רצה לנצח ולא ויתר לנו. הוא גם חינך והדריך במשך שנים מורים לחינוך גופני והעמיד דורות של ספורטאים.

" איזו משמעות יש, כספורטאי, לזכייה בפרס ישראל, הרי גם לרלף וגם לך הייתה קריירה עמוסה בתארים?

"בשנת 1980, כשקיבלתי את הפרס, הייתי הספורטאי הראשון שזכה אי פעם בפרס ישראל ואני מרגיש שסללתי גם פה גם את הדרך לאחרים. כל מה שהשגתי וזכיתי בעבר היה חסר משמעות. זה עד כדי כך היה מרגש בעיניי. זהו איזשהו שיא של הוקרה של החברה והממסד, לפעילות שהיא לא רק ספורטיבית אלא גם פעילות התנדבותית-חינוכית בקרב בני נוער בכל רחבי הארץ. (ברודי משקיע הרבה ממרצו בפעילות התנדבותית בקרב בני נוער, מתוך אמונה שהמסגרת הספורטיבית היא כלי חינוכי ראשון במעלה. "בואו נשחק כדורסל", "ספיישל אולימפיקס" - לבעלי צרכים מיוחדים ו"הרוח הישראלית" הן רק חלק מהמסגרות שיזם, הקים או שבמסגרתן הוא פועל למען הקהילה - י.ש).

"כששמעתי שרלף זכה, זה ריגש אותי כפליים. מאז, כל שנה זוגתי ואני מוזמנים לטקס וכמובן שגם השנה נשתדל להגיע".

נדמה שגם בבחירה ברלף קליין התבטאה ההוקרה לאיש שמייצג את הפטריוטיות וההצלחה הספורטיבית, אך גם את האיש הצנוע ונעים הסבר וההליכות שהעניק גאווה כה רבה למדינה. "