קוביה הונגרית

אישטוון סאבו, בכיר במאי הונגריה שלאחרונה התפרסם כי היה מלשין של המשטרה החשאית, טוען שבעצם עזר לחבריו, ושהפרסום הוא בכלל ספין פוליטי של אחת המפלגות

לשין או לא הלשין? זאת השאלה המרכזית שמטרידה בימים את שבוע הקולנוע ההונגרי בבודפשט. מדובר באירוע מכובד שנערך זה 37 שנים, ובו מציגים את מירב תנובת הקולנוע הלאומי של השנה, ועיקרו, מיצג של הישגי התעשייה הלאומית, הבעיות הניצבות בפניה וצפייה מוקדמת בסרטים החדשים.

אבל השנה, במקום לדבר על קולנוע, עוסקים בשערורייה. כעשרה ימים לפני הפתיחה החגיגית של שבוע הקולנוע, בה עמדו להציג את "קרובי משפחה", סרטו החדש של בכיר במאי הונגריה היום, אישטוואן סאבו ("מפיסטו", "קולונל רדל", "יוליה את מקסימה" ועוד), יצא שבועון ספרותי מקומי בכתבת ענק בה האשימו את סאבו כי שימש, בתקופת היותו סטודנט לקולנוע, כמודיע של המשטרה החשאית. בפירוש מלשין. מדובר בתקופה שבאה מיד אחרי דיכוי הדמים של ההתקוממות נגד המשטר הקומוניסטי ב-1956. מטרתו המוצהרת של התחקיר הייתה לנקות את אורוות העבר ולהזכיר נשכחות אחרי 50 שנה. מאחר שסאבו הוא בחזקת סלבריטי בהונגריה, הידיעה התפשטה כאש בשדה קוצים הישר לעמודים הראשונים של העיתונות היומית שלא יכלה להתעלם מסקופ שכזה.

כולם עשו את זה

סאבו, בתגובה ראשונה, הודה שנאלץ לשתף פעולה עם המשטרה, אבל הוסיף שזאת הייתה האפשרות היחידה שלו ושל כמה חברים למחזור, ששמם לא צוין בכתבה, לשרוד את אותה התקופה. והוסיף שבעצם המעשה הזה, הצליח למנוע סיבוכים וצרות מהרבה חברים שהיו חשודים בפעילות נגד השלטון, ביניהם פאל גאבור, במאי "אנגי ורה" האגדי. העיתונים, מקומיים וזרים , כמובן, לא הרפו ועם פתיחת שבוע הקולנוע, נערכה מסיבת עיתונאים מיוחדת שבה הופיעו לצד סאבו כמה מחבריו לאותו מחזור, וביניהם גם כאלה שהיו ביחסים מתוחים למדי עמו בשנים האחרונות. עכשיו, אחרי כל הזמן שחלף, הם מצאו עצמם שוב בחזית מאוחדת. אחד מהם, ז'ולט קז'די-קובאץ', במאי שהיה בשנים האחרונות גם אחת הדמויות המובילות של התעשייה ההונגרית, אף טרח ויצא באותו יום בהצהרה פומבית שבה הודיע כי גם הוא היה בין המלשינים בכפייה, אפילו שהתחקיר הראשוני לא הזכיר את שמו.

כשהם נרגשים וזועמים, ציינו כל בני המחזור של סאבו לא רק את האווירה של אותם הימים, אלא גם את העובדה שבסיכומו של דבר, בזכות אלה אשר הסכימו "להלשין" למשטרה, הצליח כל המחזור כולו לסיים את לימודיו בשלום, אף אחד מהם לא נאסר ובסופו של דבר, הם היוו בשנים הבאות, את הגרעין של מה עתיד להיות הדור המזהיר ביותר של הקולנוע ההונגרי.

"תפסו אותנו כשיצאנו מהצגת תיאטרון, הכניסו אותנו למכוניות השחורות של המשטרה החשאית, העבירו אותנו למטה שלהם, הורידו אותנו למרתף, הכו אותנו מכות נמרצות, את סאבו במיוחד, ודרשו שנספק להם אינפורמציה על הכיתה שלנו, מה עשו בהתקוממות ומה הם ממשיכים לעשות אחריה", סיפר קז'די-קובאץ'. "במשך כמה שנים היינו חייבים בדיווחים שוטפים, אבל במשך כל הזמן הזה, ידענו בדיוק מה אסור לומר ואת מי אסור להזכיר, ועובדה שבתום הלימודים הניחו לנו, אחרי שלא מצאו שום ראייה מוצקה שמצדיקה מאסר של מי מחברנו ללימודים".

תרגיל פוליטי

סאבו מיעט בדברים, הודה לחברים שבאו לתמוך בו, טען שאם לא סיפר על כך קודם לכן זה רק משום שאילו פתח את הפה צריך היה לסבך כמה אנשים נוספים, ולא יכול היה לעשות זאת ללא רשותם. ואת כל מי שרוצה להבין מה בדיוק קרה אז, שלח סאבו לראות את סרטיו, שרובם עסקו בנושא הזה.

אחרי מסיבת העיתונאים, נרעש וכועס, הוא מסביר, בשיחה פרטית: "כל זה הוא תרגיל פוליטי מלוכלך של מפלגה קטנה, ולא אקרא בשמה, החוששת לאבד את מקומה בפרלמנט, וכדי לגייס לעצמה תומכים, היא מנסה לבנות תדמית של לוחמת למען ניקיון הכפיים של מנהיגי האומה. ברור שהם החליטו להיטפל אך ורק למי ששמו מפורסם מספיק כדי שיזכה לחשיפה במקום בולט, כך שכולם ישמעו על צדקנותם הרבה. עובדה, מכל אלה שנתפסו יחד אתי, באותו המעמד, הם טרחו להזכיר רק אותי. ואשר לטענת התחקיר ההיסטורי, הדיווח מלא סתירות ואי-דיוקים. אשר לתזמון, ערב הצגת הבכורה של הסרט החדש, וודאי שלא מדובר במקרה".

דרך אגב, כתבת תחקיר אחרת מתוך אותה הסדרה, שהסעירה את הונגריה הרבה יותר, האשימה גם את ראש הכנסייה הקתולית במדינה ששיתף אז פעולה עם המשטרה. הונגריה היא מדינת קתולית ואינפורמציות מן הסוג הזה אינן עוברות בה בקלות.

יש גם סרט

על מנת להשלים את התמונה, בא גם הסרט החדש של סאבו, שכמעט נשכח בסערת הרגשות, להוסיף שמן למדורה. זה הסרט ההונגרי הראשון שלו אחרי 12 שנים של הפקות בינלאומיות דוברות אנגלית. "קרובי משפחה", סרט הונגרי למשעי, מספר על פרקליט מדינה צעיר ואידיאליסט בעיר שדה קטנה, שנשחק עד מהרה ונופל קרבן, מצד אחד לפיתויים שמתלווים לתפקיד, מצד שני לתככים של המפעל המרכזי בעיר, חווה לגידול חזירים, אשר דואג שהחוק יתכופף תמיד לטובתו. בנוסף לכל הצרות, צצים גם כל קרובי המשפחה שמבקשים לקבל את חלקם בעוגה שפרקליט המדינה ממונה עליה, לדעתם.

העלילה מתרחשת אמנם לפני מלחמת העולם השנייה, אבל החצים מופנים כמובן גם להווה, עם דגש מיוחד למנטאליות המיוחדת ששוררת בארצות מזרח אירופה, שבה נהוג, בין חיבוק לכוסית משקה למשחק קלפים חברי, לתקוע סכין בגב. בקיצור, המשך לדיון באותו הדיון. "