כרמל התפלה לא הקים מתקן וישלם 35 מיליון שקל כפיצוי

קונסורציום כרמל התפלה ישלם למדינה 35 מיליון שקל פיצוי עקב אי עמידה בתנאי המכרז להקמת מתקן התפלה באתר דור בחיפה. כך קבע השופט בדימוס, פרופ' דן ביין, במסגרת הליך בוררות שנוהל בין הצדדים.

בפסק הדין קבע ביין, שקבוצת כרמל התפלה הפרה באופן יסודי את ההסכם עם המדינה ועל כן היא זכאית לפיצויים בעקבות הוצאותיה על עריכת המכרז.

יחד עם זאת קבע ביין, שהמדינה לא הצליחה להוכיח כי נגרם לה נזק ממשי ולכן הסכום בו זכתה מהווה רק שני שליש מסכום הפיצוי המוסכם עליו נחתם בחוזה. סכום זה קוזז כנגד הערבות הבנקאית שכבר חולטה על-ידי המדינה, בסכום דומה. דרישת המדינה לקבלת סכום פיצוי מוגדל של 80 מיליון שקל נדחתה על-ידי ביין.

במאי 2004 החליטה המדינה לחלט את הערבות הבנקאית של כרמל התפלה, שותפות של, ברן, איוניקס האמריקנית, הנשלטת על-ידי GE ודור כימיקלים, בשליטת דנקנר. ההחלטה באה עקב הודעת הקונסורציום שלא יוכל לעמוד בתנאי המכרז. כרמל התפלה עתרה נגד החילוט, והנושא הגיע לבוררות שנמשכה למעלה משנה.

ביין קבע שהמדינה לא יידעה את כרמל התפלה בדבר הכנת תכנית מתאר ארצית (תמ"א) למתקני התפלה שהייתה רלבנטית לאתר המוצע בו עמדו להתבצע העבודות, ובכך היה משום הטעיה.

כרמל התפלה לא הצליחה להשיג את המימון לפרויקט, בין היתר מאחר ותוכניתה התבססה על הקמת מתקן להפקת אנרגיה מגז. רק לאחר שניגשה למכרז התברר, שהגז יגיע לחיפה רק בעוד מספר שנים. לא רק זאת, הוועדה המחוזית הודיעה שלא תאפשר הקמת תחנת גז בשל הזיהום הגבוה במפרץ חיפה.

לדברי עו"ד יוסי לוי שייצג את המדינה, ההחלטה צריכה להוות תמרור אזהרה לחברות להגיש אך ורק הצעות מבוססות, ולא לקוות שלאחר הגשת ההצעה ניתן יהיה לשפרה.