המחוזית אישרה בתנאים הקמת היישוב הקהילתי הרי עדן

התקבלו חלק מהתנגדויות הירוקים לשינוי ייעוד; היזם: פוגעים בפרויקט

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה בכמה תנאים את תוכנית הקמת היישוב הקהילתי הרי עדן (רוגלית) בחבל עדולם, דרום מערבית לירושלים. בכך תמה מסכת ארוכה של מאבקים בוועדות התכנון בין ארגונים ירוקים שהתנגדו לתוכנית לבין היזם, ג'ק ליבוביץ'.

התוכנית משנה ייעוד שטח מאזור חקלאי לייעודים שונים, וכללה במקור 500 יחידות דיור. לתוכנית הוגשו ארבע התנגדויות, מטעם עמותת אדם טבע ודין, רשות הטבע והגנים הלאומיים, החברה להגנת הטבע והתנגדות של קבוצת מדענים.

בין היתר, היתה התנגדות עקרונית להקמת היישוב, שיהווה פגיעה קשה, כך נטען, בסביבה. עוד נטען כי התוכנית תגרום לפגיעה סביבתית וסכנה לשמירת הטבע והמגוון הביולוגי בישראל, שכן היא תפגע ברצף האקולוגי. נטען כי התוכנית מנוגדת לעקרונות שימור רצפי שטחים פתוחים, כביש הגישה מהווה מחסום עיקרי למסדרון אקולוגי ותסקיר השפעה על הסביבה לא הושלם.

בפגישה שהתקיימה עם מתכנן המחוז בחודש שעבר הוצגה תוכנית חלופית המציעה לבטל מגרשים בצפון התוכנית כדי להרחיב את המעבר האקולוגי. הצדדים הסכימו שיש מקום לשמור על מעבר אקולוגי ברוחב 200 מטר לפחות בצמוד לגדר ההפרדה.

ועדת המשנה להתנגדויות ציינה, כי היא רואה חשיבות רבה בשמירה על המעבר האקולוגי והשטחים הפתוחים מחד ובפיתוח חבל עדולם והקמת היישוב מאידך. הוועדה החליטה לקבל חלקית את ההתנגדות בעניין פגיעה במעבר האקולוגי, ולקבוע כי מסמכי התוכנית יתוקנו בהתאם לרשימת הנחיות.

בין היתר נקבע כי רצועת גדר ההפרדה תסומן ברקע מסמכי התוכנית. רצועה נוספת ברוחב 200 מטר מהקצה הצפוני מערבי של רצועת גדר ההפרדה תשמש כמעבר אקולוגי. הרצועה תיקבע כאזור חקלאי מיוחד, ובהוראות התוכנית יקבע ששטח זה יהיה פתוח ללא כל בינוי וגידור סביבו.

הוועדה החליטה לקבל חלקית את ההתנגדות לעניין שמירת הטבע וקבעה, כי תנאי למתן היתר בנייה יהיה הכנת נספח הכולל מיפוי של כלל העצים המוגנים בתחום התוכנית, ובו יסומנו עצים לשמירה, העתקה או כריתה. לא תתאפשר פגיעה בעצים מוגנים, אלא במקרים מיוחדים.

הוועדה דחתה את ההתנגדות העקרונית להקמת היישוב מאחר שהוועדה המחוזית, המועצה הארצית והממשלה כבר הכריעו בסוגיה עקרונית זו. כמו כן, הוחלט לדחות את ההתנגדות לפיה תסקיר ההשפעה על הסביבה איננו שלם.

היזם, ג'ק ליבוביץ', מאוכזב מאוד מהחלטת הוועדה. לדבריו, הוועדה קיצצה במספר יחידות הדיור לאחר שבעבר כבר ביטלה חלק מהתוכנית לאזור תעסוקה. נוסף לכך החליטה הוועדה לא לאפשר לו לתמרן בתוך התוכנית כך שיוכל לבנות שני בתים על מגרש אחד, או בית אחד על שני מגרשים.

לדברי ליבוביץ', החלטה זו לא תפגע בו מבחינה כספית, אך היא פוגעת ברווחיות של הפרויקט ולא תאפשר את הסטנדרט היוקרתי שבו היה מעוניין. כמו כן, לדבריו, במקור תוכנן יישוב קהילתי בעל אלמנטים אקולוגיים שונים, כמו מערכת מיחזור מים, אולם כעת הדברים לא ייצאו אל הפועל. "הירוקים אמרו שהם יפגעו בכלכליות של הפרויקט, והם הצליחו. שמו לנו מקלות בגלגלים", הוסיף, "אנחנו כבר התחלנו בשיווק ומאות משפחות ממדינות במערב שרצו לעלות לארץ כבר שילמו מקדמה. עכשיו מתחילים ביטולים".