גאווה ספרדית: הטרמינל הגדול בעולם - במדריד

הטרמינל, שיכפיל את שטחו של שדה התעופה בראחאס בבירה, עוצב על-ידי הארכיטקט הבריטי ריצ'רד רוג'רס, בשיתוף עם הארכיטקט הספרדי אנטוניו לאמלה

טרמינל התעופה הגדול בעולם נפתח בתחילת החודש בשדה התעופה Barajas במדריד, בירת ספרד.

טרמינל 4, שנבנה בהשקעה כוללת של כ-6 מיליארד אירו ועוצב על ידי הארכיטקט הבריטי ריצ'רד רוג'רס (Richard Rogers) בשיתוף עם הארכיטקט הספרדי אנטוניו לאמלה (Antonio Lamela), צפוי להכפיל את שטחו של שדה התעופה במדריד ולהביא לעלייה של כ-35 מיליון איש בהיקף הנוסעים השנתי העובר דרכו.

הטרמינל מורכב משני בניינים מאורכים עם גגות גליים ממתכת, המחוברים ביניהם על ידי מסוע בלתי מאויש.

מלבד הטרמינל עצמו, נוספו לשדה התעופה שני מסלולי המראה חדשים ומגדל פיקוח חדש. עם פתיחת הטרמינל, גדל כושר הקליטה של שדה התעופה, מרמה של 53 המראות ונחיתות בשעה, לרמה של 120 המראות ונחיתות.

לפיכך, צפוי שדה התעופה בבירה הספרדית להפוך לשני בגודלו באירופה אחרי היתרו בלונדון, בריטניה.

שדה התעופה ההולנדי סכיפול באמסטרדם יירד למקום השלישי באירופה מבחינת כמות הטיסות העוברות בו בשעה. הבניין המרכזי של טרמינל 4 החדש יכלול כ-170 דלפקי בידוק, שיתפרשו על פני כ-470 אלף מטר רבוע.

אורכו של הטרמינל מגיע ל-1.2 ק"מ, והוא יכלול כ-38 שערי יציאה, שצבעם ישתנה מכחול לאדום.

על פי הערכות, בשנה הראשונה להפעלתו צפויים לעבור בטרמינל החדש כ-20 מיליון נוסעים. הבניין השני, שיכונה טרמינל 4s, יהיה באורך של כ-900 מטר ויתפרש על שטח של כ-290 אלף רגל.

הוא יכלול כ-26 שערים, והערכה היא שיכיל כ-15 מיליון נוסעים בשנת ההפעלה הראשונה. בין שני הבניינים יחבר מסוע מתחוכם, שינוע לאורך של 2 ק"מ ויעביר כ-13 אלף איש בממוצע לשעה. מערכת הולכת המטענים בטרמינל החדש צפויה להעביר כ-16 אלף פריטים בשעה על פני מסלול של 90 ק"מ. מחוץ לטרמינל ייבנה כביש בן 12 נתיבים. משטח החנייה במקום יכיל כ-9,000 מקומות.

על פי התכנונים, המטרו של מדריד צפויה לחנוך בעתיד תחנה בטרמינל, אך פתיחתה מתוכננת רק לקראת המחצית השנייה של 2006. עד אז, הנוסעים יגיעו לטרמינל החדש בהסעה מיוחדת, שתצא מעת לעת מהטרמינל הישן.

את הטרמינל החדש תאייש חברת התעופה הספרדית איבריה, וכן חברות תעופה בינ"ל עימן היא משתפת פעולה. הבולטות שבהן: חברת התעופה הבריטית בריטיש איירווייס, וחברת התעופה האמריקניות אמריקן איירליינס.

איבריה ושותפותיה פעלו עד עתה משני בניינים נפרדים בטרמינל הישן, והובילו כ-25 מיליון אנשים בשנת 2005 שעברו דרך מדריד, כ-70% מסך התנועה בשדה.

על פי הערכות, הטרמינל החדש עשוי לשדרג את מעמדן של איבריה ושותפותיה, ובשנים הקרובות הן יהיו אחראיות להובלת כ-90% מהנוסעים שעוברים במדריד.

שדה התעופה הישן של מדריד ניבנה ב-1933 במרחק גדול יחסית מלב הבירה הספרדית, בקצה הצפון-מזרחי שלה. עם זאת, לאורך השנים התרחבה העיר, וכיום שדה התעופה נושק לפרבריה, והדבר גורם להתמרמרות גדולה בקרב רבים מתושבי העיר, שמחו לאחרונה נמרצות על הרחבת הטרמינל. את המחאות הובילו אנשי העיירה בלביס Belvis)), ששדה התעופה נושק לשטחה.