עתירה: לאפשר לעובדים זרים לפני הרחקה מהארץ ייצוג בשימוע בשדה התעופה

מוקד סיוע לעובדים זרים טוען בבג"ץ: "שימועים כאלה נגד עובדים זרים מתנהלים בחמש השנים האחרונות בהליך כמעט קפקאי"

"יש לאפשר לעובדים הזרים, העומדים להרחקה מהארץ, להיות מיוצגים בידי עו"ד קודם לשימוע של משרד הפנים לעובדים בשדה התעופה.

"לחילופין, יש לאפשר לנציגי סיוע לעובדים זרים להיות נוכחים קבע בשימועים". כך מבקש מוקד סיוע לעובדים זרים בעתירה נגד משרד הפנים, באמצעות עו"ד יונתן ברמן.

שימועים כאלה, נטען, מתנהלים בחמש השנים האחרונות בהליך כמעט קפקאי: מול פקיד משרד הפנים עומד עובד שאינו דובר עברית, אינו מכיר את החוק הישראלי, והראיות המנהליות עליהן מתבסס הפקיד אינן מוצגות בפניו.

ברוב המקרים, נטען, לא נוכח מתורגמן, והשימוע מתקיים באמצעות שברי מילים בעברית ותנועות ידיים, והוא "אלים באילמותו, פארסה תיאטרלית ריקה מתוכן עם תכלית מעוותת".

דו"ח מבקר המדינה ממאי, ופס"ד רבים, מתחו ביקורת על הליכי השימוע, טוען המוקד. משרד הפנים טוען, כי מעצר העובדים אינו שיפוטי אלא הליך מינהלי, ולכן העובדים אינם זכאים לייצוג.

לטענת המוקד, דווקא העובדה שבידי הממונה על ביקורת הגבולות יש סמכויות מרחיקות לכת, שנמצאות בד"כ בידי המערכת השיפוטית, מחייבת זכות לייצוג, ושקיפות של פעולתו (בג"ץ 1912/06).