"השוק עשוי לעבור את רמות השיא"

רמי רחימי, מנכ"ל רמקו: "הרכיב המנייתי צריך להוות כיום כשליש מהתיק, ושני השלישים הנותרים צריכים להיות מושקעים באפיקים הסולידיים" * המניות המומלצות: פועלים, לאומי, מכתשים אגן, גרנית הכרמל, גב-ים, פרוטרום, ריטליקס, אודיוקודס, שלא"ג וח.מר

לאחר החודש הסוער שחווה שוק ההון המקומי בינואר, דווקא בחודש פברואר נראה שהמשקיעים עיכלו את ההתפתחויות האחרונות במישור הפוליטי והמדיני. בסיכום פברואר, נראה שהשוק התייצב סביב נקודת שיווי המשקל בסמוך לרף 800 הנקודות, והמשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות בעיקר אחרי ההתפתחויות שאינן קשורות דווקא למישור הכלכלי, לפחות בטווח הקצר.

רמי רחימי, מנכ"ל בית ההשקעות רמקו, אומר כי למרות תשומת הלב הניכרת שמופנית למישור הפוליטי-מדיני בטווח הקצר, בטווח הארוך כדאי לעקוב בעיקר אחרי ההתפתחויות במישור הכלכלי. לדבריו, הכלכלה ממשיכה לספק סימנים חיוביים גם בימים אלו, ולכן הוא מרשה לעצמו להיות מעודד כאשר הוא מנתח את מצב השווקים בטווח הנראה לעין.

"הדבר המרכזי שאנחנו מסתכלים עליו, זה הפרמטרים הכלכליים שבהחלט נותנים לנו סיבה להמשיך ולהיות אופטימיים בימים אלו. מה שישפיע על השוק בטווח הארוך, זה הנתונים הכלכליים שהמשק מייצר, המדיניות הכלכלית שיעצבו הקברניטים והנתונים הפיננסיים של החברות.

"אני מכנה את האסטרטגיה הזאת 'להיות עם הרגליים על הקרקע'. מי שבוחן את מצב השוק על סמך הפרמטרים הכלכליים בלבד, ללא חזיונות וחלומות, ההצלחה שלו מובטחת. ההצלחות הגדולות ביותר שלנו בעבר, היו כשקיבלנו את ההחלטות הכי פשוטות בהתייחס לפרמטרים כלכליים בלבד. לכן, אני ממליץ למשקיעים באופן חד משמעי לפעול על סמך הפרמטרים הכלכליים".

רמת מחירים סבירה בשוק

* מה בכל זאת היית ממליץ למי שמסתכל על הטווח הקצר לעשות?

"לדעתי, במידה שהסקרים ימשיכו לשמור על יציבות, ולהראות שמפלגת קדימה מובילה ברוב של כ-40 מנדטים, השוק עשוי לחזור לרמות השיא בהן ביקר לאחרונה ואף לחצות אותן. אנחנו מאמינים שככל שנתקרב לבחירות, האי-ודאות שקשורה בהן תקטן והשוק עשוי לחזור ולטפס. כרגע להערכתנו, האי-ודאות שטמונה במערכת הבחירות מגולמת ברמת המחירים בשוק".

* מה דעתך על רמת המחירים בשוק ביחס לפרמטרים הכלכליים?

"אני חושב שבחלק מהחברות היו לאחרונה מחירים לא הגיוניים ומוטים כלפי מעלה, למשל אצל כמה מחברות הנדל"ן המניב שפועלות בשוקי חו"ל. אך באופן כללי, אם אנחנו מסתכלים על רמת המכפילים של הבנקים וחברות מובילות נוספות, אנחנו בהחלט לא רואים מחירים יקרים, והייתי אף מגדיר אותם כמחירים סבירים. מעבר לכך, אני בהחלט חושב שבחלק מהחברות הקטנות יש לא מעט מציאות".

* אתה לא חושב שהשקעה במניות קטנות מגבירה באופן משמעותי את רכיב הסיכון בתיק ההשקעות?

"אין ספק שמניות היתר מסוכנות יותר מהמניות הגדולות. לכן, אני חושב שצריך להגדיר את החלק בתיק ההשקעות שמופנה למניות היתר, לרמה מסוימת באפיק המנייתי.

"אנחנו באופן ספציפי מקצים כשליש מהאפיק המנייתי למניות היתר, ומצד שני אנחנו עושים עבודת שטח מאוד רצינית בכל הקשור לחברות הקטנות. זה מתבטא בשמירת קשר הדוק ורציף עם ההנהלות של החברות, עם המתחרים והלקוחות. בכל מקרה, חשוב לי להדגיש שאנחנו בהחלט עם היד על הדופק בכל הקשור לחברות הקטנות".

* האם אתה לא חושב שעליית הריבית עשויה לבלום בסופו של דבר את שוק המניות?

"אין ספק שעליית הריבית היא פרמטר מאוד חשוב שמשפיע על השקעות באופן כללי, ולא רק בישראל. עם זאת, ברמות ריבית של 5%-5.5% מדובר עדיין בפרמטרים נמוכים במונחים היסטוריים, שמשאירים את המניות אטרקטיביות להשקעה".

* כיצד היית ממליץ למשקיע הממוצע להרכיב את תיק ההשקעות שלו כיום?

"אני חושב שהרכיב המנייתי צריך להוות כיום כשליש מהתיק, ושני השלישים הנותרים צריכים להיות מושקעים באפיקים הסולידיים. לגבי הרכיב החו"לי, אני חושב שצריך לעשות חלוקה בין השקעות סולידיות להשקעות מנייתיות: באפיק הסולידי אנחנו לא מגבילים את כמות הכספים שמושקעים בחו"ל, ופועלים בהתאם לאטרקטיביות של האפיקים השונים; ובאפיק המנייתי אנחנו מפנים לשוקי חו"ל כ-15% מסך המניות שאנחנו מחזיקים.

"לגבי חו"ל, אנחנו מתרכזים בתחומים מאוד מסוימים שקשה לנו להיחשף אליהם בשוק המקומי, כמו לדוגמה תחומי האנרגיה, שירותי הבריאות, ההתפלה ולאחרונה גם השקעות שקשורות לתחום שפעת העופות. בכל מקרה, אנחנו מקפידים להשקיע בחו"ל רק באמצעות השוק האמריקני, שם אנחנו מרגישים בטוחים מבחינת רמת השקיפות של החברות".

פוטנציאל חיובי לנדל"ן המקומי

* מהן המניות המומלצות להשקעה?

"אנחנו ממשיכים להיות חיוביים לגבי הבנקים, ואנחנו בהחלט קשובים גם למה שאומרים המשקיעים הזרים בנושא, כמו לדוגמה ההמלצה האחרונה של HSBC. אנחנו באופן ספציפי חושבים שהבנקים ממשיכים להיות אטרקטיביים, ומסתמכים בכך על העובדה שיש להם עדיין השקעות ריאליות לממש, וכן על רמות המחירים שלהם ביחס לבנקים בשווקים המתעוררים. אני חושב שאנחנו בהחלט לא ממציאים את הגלגל בהקשר הזה, והפייבוריטים שלנו בסקטור הם פועלים ולאומי.

"מכתשים אגן היא חברה נוספת שנסחרת לדעתנו במחיר אטרקטיבי כיום, המשקף לה מכפיל רווח של 10-11. אנחנו רואים שבתקופה האחרונה המניות של המתחרות ממשיכות לטפס, בעוד שמניית מכתשים אגן מאבדת גובה, ואנחנו חושבים שהפער הזה ייסגר בעתיד. מעבר לכך, מכתשים אגן מייצרת בעצם את החשיפה לחלק מהשווקים המתעוררים שכולם מתלהבים מהם כיום, ואנחנו בהחלט מאמינים בחברה ובהנהלתה.

"חברה נוספת שאנחנו ממליצים עליה, היא גרנית הכרמל. אנחנו חושבים שהשווי הנכסי של החברה גבוה בלמעלה מ-30% משווי השוק הנוכחי שלה. בחודשים האחרונים עקבנו בדריכות אחרי החברה, ואנחנו מאמינים שהיא בדרך לממש חלק מהנכסים שלה, כשהמהלך עשוי להציף לחברה ערך.

"בתחום הנדל"ן, אנחנו חושבים שלחברות שפועלות בשוק המקומי כמו גב-ים לדוגמה, יש בהחלט פוטנציאל חיובי. מעבר לכך, אנחנו גם מאמינים בחברות שפועלות בתחומים המשיקים לענף הנדל"ן וצפויות ליהנות מההתעוררות בו, כמו לדוגמה פקר פלד, איטונג וטמבור.

"אנחנו אוהבים את פרוטרום ומלווים אותה כבר מספר שנים, עוד מהימים שהייתה חברת יתר דלת סחירות. אנחנו בהחלט חושבים שמדובר בחברה מצוינת לטווח הארוך, שנשענת על הנהלה טובה שמציגה יכולת מוכחת של מיזוגים ורכישות.

"ריטליקס היא חברה נוספת שאנחנו אוהבים, ורואים בה סוג של חברת ערך. החברה פועלת בתחום שברור לכולם, מתנהלת בשקיפות גדולה, ואנחנו בהחלט חושבים ש'צריך להיות בנייר'. אנחנו ממליצים גם על אודיוקודס. מדובר בחברה שפועלת בתחום ה-VoIP לקראתו העולם צועד, ואנחנו זוקפים גם קרדיט רב להנהלתה.

"מבין החברות הקטנות, אנחנו אוהבים את יצרנית הבדים שלא"ג תעשיות. מדובר בחברה שצומחת בעקביות ונהנית כיום מעודפי ביקוש למוצריה. אנחנו חושבים שהיא נסחרת כיום במחיר אטרקטיבי וגם מתנהלת בצורה טובה. בנוסף, החברה מקפידה על מדיניות דיבידנד עקבית, ומאזנה נטול התחייבויות.

"אנחנו אוהבים גם את ח.מר. מדובר בחברת תשתיות תקשורת שאנחנו מאמינים בפוטנציאל הצמיחה שלה. החברה אמנם קצת פספסה בשורה התחתונה ב-2005, אבל השוק העניש אותה על זה. אנחנו מעריכים שהחברה נסחרת במכפיל רווח חזוי של 5 על רווחיה הצפויים ב-2006, וכי היא תזכה במספר חוזים בשנה הקרובה בשוק הברזילאי ובשווקים נוספים, שייתנו לה את הערך המוסף לשיפור בתוצאות".

* מה לגבי השוק הסולידי?

"אנחנו ממליצים להתמקד כיום בעיקר באפיקים הצמודים, תוך דגש על האג"ח הקונצרניות שחלקן מאפשרות גם חשיפה למט"ח. אני מדבר בין היתר על אג"ח שנותנות תשואה בשיעורים של 5%-5.5%, כמו לדוגמה האג"ח של אורמת מסדרה 9 ואג"ח בנק לאומי מסדרה ה'".