בריזובסקי מתחיל להימאס על הבריטים: מנסה לארגן הפיכה ברוסיה

בריטניה מאיימת לשלול מבריזובסקי את מעמד התושבות שלו אם ימשיך לקדם הפיכה ברוסיה

התביעה ברוסיה הודיעה היום (ה') כי פתחה בחקירה פלילית רשמית נגד איל ההון הרוסי, בוריס בריזובסקי, העושה בגלות בבריטניה, בגין תכנון תפיסת השלטון בכוח ברוסיה. מוסקבה ביקשה מבריטניה שוב להסגיר את איש העסקים היהודי לשעבר לידיה.

משרד החוץ הבריטי הזהיר השבוע את בריזובסקי - שקרא באופן פומבי לסילוקו בכוח של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מהשלטון - שמעמד התושבות שלו בבריטניה עשוי להיבחן מחדש, אם ימשיך לפעול למען הפיכה ברוסיה.

דוברת התביעה הכללית ברוסיה אמרה שהחקירה נגד בריזובסקי נפתחה בחודש שעבר, וכי מסמכי בקשת ההסגרה נשלחו כבר לשלטונות בבריטניה.

"החקירה נפתחה ב-16 לפברואר ומסמכי בקשת ההסגרה נשלחו אתמול (ללונדון)" , אמרה הדוברת בראיון טלפוני לרויטרס.

היא אישרה דיווחים בתקשורת הרוסית לפיהם בריזובסקי נחקר בגין קנוניה להביא להפיכה אלימה ברוסיה.

בריזובסקי ועמיתו, ולדימיר גוסינסקי, מבעלי מעריב שנמלט אף הוא לישראל מאימת הקרמלין, סייע בתקופת שלטונו של הנישא ילצין להעלות את פוטין לשלטון. מספר חודשים אחר כך נאלץ להימלט לגלות בלונדון, ומא הוא מבוקש על ידי השלטונות במוסקבה.

איל ההון הרוסי אמר בינואר לתחנת רדיו רוסית כי הוא מתכנן זה למעלה משנה את תפיסת השלטון ברוסיה. הוא אמר כי צעד כזה מוצדק מכיוון ששלטונו של פוטין מנוגד לחוקה ברוסיה.

בריטניה עוררה את זעמה של מוסקבה ב-2003 לאחר שהחליטה להעניק לבריזובסקי מקלט מדיני. היא דחתה בקשה רוסית להסגירו לידיה על מנת להעמידו למשפט באשמת הונאה. בריזובסקי טען כי סעיפי האישום נגדו נובעים ממניעים פוליטיים.

עם זאת, שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרואו, רמז שלשום על גישה חדשה מצד השלטונות בלונדון, כאשר הזהיר את בריזובסקי כי בריטניה עלולה לגרשו מתחומה.

"איננו יכולים להשלים עם ארגון הפיכה אלימה במדינה ריבונית", כתב סטרואו בחודש שעבר. הוא הוסיף שמעמד התושבות של בריזובסקי עשוי להיבחן מחדש אם נוכחותו "איננה מועילה לטובת הציבור".

בריזובסקי, יהודי שהתנצר ושימש בתקופת השלטון הקומוניסטי ברוסיה כמדען, הפך לאחד האוליגרכים החזקים ברוסיה, תוך שהוא קושר קשרים עם בוריס ילצין ואישים אחרים בקרמלין.

העונש ברוסיה הוא מאסר של 12 עד 20 שנה בגין תכנון תפיסת השלטון בכוח.