דו"ח המלצות KPMG על משק החשמל: פיצול החברה למקטעי ייצור, הולכה וחלוקה

עוד בדו"ח: כל אחת משתי תחנות הכוח העיקריות של חברת החשמל, חדרה ורוטנברג- אשקלון, יפוצלו וכך יתקבל בסיס לארבע חברות ייצור

חברת החשמל, הנהלה ועובדים, קיבלו לידיהם באחרונה את הדו"ח הסופי של חברת KPMG המכיל ניתוח והמלצות למשק החשמל העתידי שיהוו את הבסיס ההתחלתי לרפורמה המתוכננת בחברת החשמל. על סמך דו"ח נציגי החברה האוסטרלית שאנשיה התמחו ברפורמות חשמל בכמה ממדינות העולם, החלו שיחות בין האוצר רשות החברות והחברה. בחודש האחרון התקיימו כמה דיונים, אולם אנשי חברת החשמל מתייחסים אליהן כאל מפגשי נימוסין בלבד, בהמתנה ובתקווה שבמשרד ראש הממשלה, האוצר והתשתיות יישבו בממשלה הבאה שרים "לחיצים" שינטרלו, כמו רבים לפניהם, את הרפורמה המתוכננת. זאת למרות שמדובר בהליכים ארוכי שנים.

המלצות החברה, מודל ביניים ומודל סופי, מופיעות בדו"ח עב כרס המדבר על פיצול אנכי ואופקי. להלן עיקרי ההמלצות:

1. פיצול החברה למקטעי הפעולה דהיום: ייצור, הולכה וחלוקה.

2. יוקמו 5 חברות ייצור. כל אחת תחלוש על כמה אתרי ייצור, כלומר תחנות כוח, בתמהיל דומה, פחם, מזוט, גז טבעי, סולר.

3. כל אחת משתי תחנות הכוח העיקריות של חברת החשמל, חדרה ורוטנברג- אשקלון, יפוצלו. כך יתקבל בסיס לארבע חברות ייצור. החברה החמישית תוקם על בסיס תחנת כוח פחמית חדשה המתוכננת לקום עד 2010. היה ולא תקום, הרי לא תוקם חברה חמישית. כל תחנות הכוח האחרות יחולקו בין החברות שיוקמו.

4. תוקם חברת הולכה שתהיה מונופול ממשלתי שיוליך חשמל במערכת הארצית. יש אפשרות שחברת החשמל דהיום היא שתהיה חברת ההולכה.

5. יוקמו 3-5 חברות חלוקה שיפעלו כמונופולים איזוריים. ההמלצות מדברות על כמה אפשרויות: או שהחברות הללו יסחרו בעצמן מול חברות הייצור, באמצעות מכרזים והסכמים, או שחברות הייצור יקימו חברות אספקה ושיווק שיפעלו מול הלקוח הסופי, תעשיה, מסחר או משקי בית. בשלב מתקדם, בעוד הרבה שנים, יתפקדו חברות החלוקה רק כמוליכות חשמל איזוריות.

6. תקום חברה נוספת, עצמאית ולא חברת אחזקות, שתהיה ממונה על תכנון וניהול מערכת החשמל הארצית.

7. כל החברות הללו יהיו חברות ממשלתיות מפוקחות. אחרי שנים של התבססות בתהליך ניתן יהיה לבצע הנפקות של 15% מכל חברה, ולהתקדם בהדרגתיות ובאיטיות במשך שנים, לכיוון הפרטה.

על פי חוק החשמל אמור היה השינוי המבני במשק החשמל להכנס לתוקף כבר בתחילת חודש זה, מארס 2006. אולם לאחר שבמשך שלוש שנים לא היתה כל התקדמות, אישרה הכנסת לפני כשבועיים תיקון לחוק החשמל שמאריך את המועד בשנה אחת נוספת.

ועד עובדי חברת החשמל מסר בתגובה לדו"ח כי הרפורמה המתוכננת בחברת החשמל תביא למכירת החברה לאותן 18 משפחות ההון והשלטון אשר מחזיקות ממילא ברוב נכסי המדינה ולהעשירם עוד יותר על חשבון אזרחי ישראל.

יו"ר הוועד, מיקו (דוד) צרפתי, פנה למ"מ ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט והודיע כי עובדי החברה מתנגדים להמלצות של דו"ח KPMG לעניין ההפרטה המתוכננת: "בעקבות דו"ח חברת הייעוץ KPMG ש'הוזמן' על ידי משרד האוצר ובחן את האפשרות לרפורמה במשק החשמל, ברצוני להודיעך כי מסקנת הדו"ח הקובע באופן חד משמעי כי מחירי החשמל בישראל הינם מהזולים בעולם, וכי רפורמה תייקר את תעריפי החשמל מאששת את טענת ארגון עובדי חברת החשמל. אני גאה בכך שחברת החשמל מספקת חשמל יעיל וזמין במחירים מהנמוכים בעולם, כפי שקובע הדו"ח. אנו מתנגדים להמלצת משרד האוצר ו-KPMG להביא לעליית מחירי החשמל בכדי להצדיק תחרות, לכאורה, בין יצרני חשמל שונים".

עוד כותב צרפתי: "עובדי החברה ימשיכו לשמור על השירות האיכותי והיעיל של חברת החשמל יחד עם התעריפים הנמוכים הנהוגים כיום, ולכן אנו מתנגדים נחרצות להעלאת תעריפי החשמל, אשר יפגע, בראש ובראשונה, בשכבות החלשות של החברה. מובן מאליו כי עובדי חברת חשמל יעשו ככל שיידרשו, על מנת להביא להתייעלות נוספת של החברה".