לקראת יום האשה: שיעור הנשים בדירקטוריוני חברות תעשייה ציבוריות - מזערי

בינואר השנה נכנס לתוקפו בנורבגיה חוק חדש, המחייב חברות ציבוריות לתת ייצוג הולם לשני המינים במועצות המנהלים

על התעשיינים להעלות את השיעור הממוצע של הנשים בדירקטוריונים והנהלות חברות תעשייה ציבוריות, מכ-25% כיום ל-40%, כפי שקובע החוק הנורבגי. כך אמרה היום (ג'), יו"ר פורום המנהלות בתעשייה ובכירה ביוניליבר, רונית שקליאר.

לקראת יום האשה הבינלאומי החל מחר (ד') ה-8 במארס, ציינה שקליאר כי בינואר השנה נכנס לתוקפו בנורבגיה חוק חדש, המחייב חברות ציבוריות (ולא רק ממשלתיות כפי שהיה עד כה), לתת ייצוג הולם לשני המינים במועצות המנהלים וחברות ציבוריות מחויבות בסף של 40% מהדירקטוריון.

לדבריה, אין שום סיבה שלא תיקבע בישראל דרישה לאחוז דומה של נשים בדירקטוריונים והנהלות המפעלים. בינתיים, קראה לעמיתיה התעשיינים לפעול בנחרצות רבה ממה שעשו עד כה, לשילוב נשים מנהלות רבות יותר בדירקטוריונים של החברות התעשייתיות.

לפי נתונים שהציגה שקליאר, ב-56% מהדירקטוריונים של חברות תעשייתיות מכהנות כיום 1-2 נשים בלבד. ב-2% בלבד מהחברות התעשייתיות מכהנות 3-5 נשים בדירקטוריון וב-23% מהדירקטוריונים של חברות תעשייתיות, לא מכהנת אפילו אשה אחת.

בבדיקת היחס בין הנשים בדירקטוריון לגודל המפעלים, נמצא כי בדירקטוריון המונה 1-2 חברים (בד"כ חברות משפחתיות), מכהנות בממוצע 0.6 נשים; בדירקטוריון של 3-5 חברים מכהנות בממוצע 0.88 נשים; בדירקטוריון המונה 6 חברים ויותר מכהנות בממוצע 1.21 נשים.