כלכלני לאומי: התנודתיות בשוק המניות המקומי צפויה להימשך בשבועות הקרובים

עם זאת מעריכים בבנק כי בטווח הארוך יחזרו הנתונים הכלכליים לתת את הטון והשוק יחזור למגמה החיובית

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירת סוף השבוע שלהם כי ההערכות להמשך העלאות ריבית במשקים המרכזיים בעולם בשיעור הגבוה מהצפוי נתנו את אותותיהן על שוק המניות המקומי.

בעת האחרונה אנו עדים לעליית מדרגה ברמת אי הוודאות בשווקי העולם, הנובעת בעיקרה משינוי בהערכות לגבי רמת הריבית המוניטרית הצפויה בארה"ב, ואף בגוש האירו וביפאן. כך, מהערכות הפד, שהתפרסמו בסיכום פרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה שם, מסתמן כי הסיכון האינפלציוני עודנו גבוה וכי עדיין קיים פוטנציאל להעלאות ריבית נוספות.

עמדה זו של הפד, במקביל לפרסום נתונים המשקפים את איתנות הכלכלה האמריקאית (וביניהם נתונים לגבי שוק העבודה, הייצור המקומי והצריכה הפרטית) הביאו לשינוי הערכות השוק, אשר נעות עתה סביב 2-3 העלאות ריבית נוספות של 0.25% כל אחת.

החשש מפגיעה בצמיחה העולמית בעקבות המשך העלאות הריבית, כמו גם החשש מהסטת כספים לשוק האמריקאי, גרמו למומנטום שלילי בשווקים הבינלאומיים, ובפרט בשווקים המתעוררים ובכללם ישראל.

לאחרונה היינו עדים לחידוש פרסומי הערכות בתי השקעות זרים לגבי כדאיות השקעה במניות ישראליות מרכזיות. כך לדוגמא, פרסם מריל לינץ' המלצות "קנייה" ללאומי, בזק ונס, בעוד שדויטשה בנק בחר להמליץ על דיסקונט, M-systems ואורבוטק, ו-UBS פרסם המלצות על פרוטרום, טבע וריבוע כחול. היו גם חברות להן ניתנה המלצה פושרת יותר כדוגמת המלצות HSBC ודוייטשה בנק לכי"ל ("תשואת יתר" ו"החזק", בהתאמה). בנוסף, נמשך זרם הפרסום של דוחות כספיים נמשך לשנה שחלפה, כאשר רוב החברות דיווחו על ביצועים נאים לשנת 2005, המצביעים על התייעלות והמשך צמיחה בפעילותן הכלכלית.

גם נתוני המקרו שהתפרסמו במהלך השבוע האחרון היו טובים והמשיכו להצביע על התחזקות הכלכלה המקומית. כך למשל נרשמה עלייה של 2.2% בהתחלות הבניה בשנת 2005, זאת לאחר ירידה בנתון זה בשנתיים קודם לכן. עובדה זו מצביעה על תחילת שינוי מגמה בסקטור הנדל"ן וצפוי כי תרשם בו צמיחה במהלך 2006. גם בשכר הממוצע למשרת שכיר במשק הישראלי נרשמה עלייה בשנת 2005 בשיעור של 1.4%, והוא צפוי להמשיך ולצמוח בשנה הקרובה על רקע המשך הצמיחה במשק.

עלייה ברמת אי הוודאות הובילה בשבועות האחרונים להידוק הקשר בין מגמות המסחר בשווקי חו"ל לאלו שבשוק המקומי. זה האחרון צפוי להמשיך ולהתנהל בתנודתיות בשבועות הקרובים, כאשר הגורמים העיקריים שצפויים להשפיע על מגמת המסחר הינם: מגמות המסחר בשווקי חו"ל ובעיקר בארה"ב, התרחשויות חריגות בזירה הפוליטית והביטחונית והמשך פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2005. בטווח הארוך יותר צפוי כי המסחר יחזור למגמה חיובית בעיקר לנוכח הצפי להמשך הצמיחה הכלכלית ולשמירה על היציבות הפיננסית.