הצעה: פיצויי הפקעה גם אחרי 100 שנה

לשכת שמאי המקרקעין יוזמת הצעת חוק, לפיה בעלי קרקעות יוכלו לדרוש פיצויים על הפקעת נכסיהם גם אחרי 100 שנה. ההצעה תוגש לכנסת ה-17, אחרי הבחירות, והיא מבוססת על פסיקת המשנה לשעבר לנשיא ביהמ"ש העליון, מישאל חשין.

הפסיקה שזכתה לכינוי "הלכת חשין" ניתנה בתיק האחרון לפני פרישתו. הוא דן בערעור על פסיקת בית משפט מחוזי בתביעת פיצויים של יורשי קרקע בפתח תקווה שהופקעה לפני 40 שנה. התביעה נדחתה כשהתקבלה עמדת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לפיה חוק ההתיישנות חל גם על תביעות מסוג זה והן תקפות עד 7 שנים מיום ההפקעה.

חשין פסק, כי הזכות הקניינית על הקרקע מקנה לבעלים את היכולת לתבוע את הפיצויים על ההפקעה גם לאחר שנים רבות מעבר ל-7 שנות ההתיישנות. חשין נותר בדעת מיעוט, אבל הודות לה הוחלט להעביר את הסוגיה לדיון נוסף בהרכב מיוחד.

"הלכת חשין" נתקלה בהתנגדות הרוב בהרכב אשר דן בערעור. השופטת עדנה ארבל חששה מתקדים שימתח את תקופת ההתיישנות עד בלי די והשופט אשר גרוניס דאג לתקציב הרשויות שייפגע אם יידרשו לשלם את פיצויי ההפקעות ללא מגבלת זמן.

יו"ר לשכת השמאים, רן וירניק, החליט לפעול כדי לעגן בחוק את הגישה העקרונית שמאחורי "הלכת חשין".

לדברי וירניק, "זכות הקניין של האדם צריכה לעמוד מעל לכל שיקול, ואם הלכה זו לא התקבלה הפעם במשפט, מן ראוי לעגן אותה בחוק לאחר כינון הכנסת הבאה".