טורבוביץ חוזר?

הדיווחים שיורם טורבוביץ' עשוי להיות ממונה ל"ראש סגל" במשרד ראש הממשלה הבא, עם אהוד אולמרט ייבחר, מעוררים סקרנות לגבי האיש שיחזור למגזר הציבורי לאחר קדנציה פורייה כלכלית במגזר העסקי > הדס מנור

"ר יורם טורבוביץ, כיום יועץ מבוקש ביותר לחברות פרטיות בעסקאות שונות, רוכב על אופנוע ב.מ.וו., גר בצפון תל אביב, נשוי ואב ל-4 בנות, ואוהב אוכל יפני, בהיותו נשוי לאישה שמומחית ליפן וחינוך. אבל למרות שטורבוביץ יוכל להמליץ לכם על מטבחי הסושי והדים-סאם הנסתרים והמעולים ביותר בצ'יינה-טאון בניו יורק, הוא גם אוהב מאוד לנגב חומוס ולסיים בכנאפה. בקיצור, איש מבריק שנותר אחד מהחבר'ה, במיוחד כשהחבר'ה שלו כוללים אנשים מרכזיים בצמרת העסקית הישראלית, חלקם חברים ותיקים משך שנים ארוכות. למשל, ד"ר בועז שוורץ, מנכ"ל דויטשה בנק ישראל, והשופט עוזי פוגלמן, שהיה גם הוא מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

טורבוביץ הוא אחד המשפטנים המצליחים בשוק, שהפך לאיש עסקים בעל ערך מוסף של משפטן מבריק, ונחשב אחד האנשים המרכזיים והעסוקים בישראל, אך גם אחד המקושרים בהם. וכל זאת - למרות התרחקותו המופגנת מתקשורת. הוא מכיר את כל העיתונאים הרלוונטיים לתחומי פעילותו ובכלל, אך מתרחק מראיונות כמו מאש.

גם לאחר הפרסום היום, לפיו מ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט, הצפוי להיות ראש הממשלה הבא, מתכנן למנות "ראש סגל" ללשכתו וכי טורבוביץ הוא מי שעשוי לקבל את התפקיד, אמר היום טורבוביץ ל"גלובס", כהרגלו, שהכול כבר כתוב עליו בארכיון, אז מה הוא כבר יכול להוסיף?

אשתקד עלה שמו של טורבוביץ לכותרות כמועמדו המועדף של שר המשפטים דאז, טומי לפיד, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שמועמדותו של עו"ד אלי זוהר נפסלה עקב חשש לניגוד אינטרסים. אולמרט מעריך את טורבוביץ', רואה בו אדם מבריק, מקושר וגם איש ביצוע שמסוגל להזיז עניינים. מבקריו של אולמרט טענו, כי הוא מעדיף אותו כיועץ משפטי לממשלה, בין היתר, הואיל והוא רוצה להימנע מעימותים כמו אלה שצבר עם היועץ המשפטי הקודם, אליקים רובינשטיין. למשל, בנושא תעשיות מלח או בנושא העתקת מפעל קוקה-קולה לאשקלון. מקורביו של אולמרט דחו את הטענות, ואמרו שמדובר במינוי רציני ביותר שאולמרט העדיף מכל השיקולים הנכונים.

הערכתו הרבה של אולמרט לטורבוביץ נבנית בעיקר על השנים האחרונות, שבהן כיהן אולמרט כשר התמ"ת והשתמש בו להתייעצויות ואף לוועדות שונות. בתקופתו של אולמרט היה טורבוביץ אחד המשתתפים בוועדה למינוי הממונה על ההגבלים העסקיים הנוכחית, רונית קן. בראש הוועדה עמד מנכ"ל התמ"ת ומקורבו של אולמרט, רענן דינור. אולמרט אף ביקש מטורבוביץ להשתתף בוועדה לגיבוש השינויים בחוק ההגבלים העסקיים, שהחלה לפעול בקיץ האחרון, בראשות פרופ' זוהר גושן.

בשנים האחרונות השתתף בוועדות ציבוריות נוספות. בפברואר 2004 צורף על ידי ח"כ אברהם הירשזון, אחד המועמדים המובילים של אולמרט לתפקיד שר האוצר הבא, לצוות מייעץ לוועדת הכספים, בראשות אלי יונס, לגיבוש המלצות מקצועיות בנושאי בנקאות, חוק בנק ישראל והרגולציה בשווקים הפיננסיים. חברים נוספים בצוות: דוד ברודט, פרופ' אמיר ברנע, דוד גרנות, פרופ' מרשל סרנת ואריה עובדיה.

טורבוביץ, בעל ד"ר למשפטים מאוניברסיטת הארוורד בהתמחות של משפט בינלאומי (סיים בהצטיינות), היה מי שהקים את רשות ההגבלים העסקיים. את דרכו במגזר הציבורי החל כעו"ד צעיר, בן 32, (כיום הוא בן 45), במשרד התמ"ס, שבו עבד משנת 90' עד 97'.

את דרכו בתמ"ס החל כיועץ המשפטי של המשרד ולאחר מכן, בשלהי 92', הקים את רשות ההגבלים העסקיים כיחידה סטטוטורית עצמאית. ממשלת יצחק שמיר נתנה את האור הירוק להקמת הרשות, אך טורבוביץ היה היוזם מאחורי הקלעים ומי שיצק לתפקיד את תוכנו. חלק מרכזי מכוחה ומשמעותה המשקית של רשות ההגבלים עד היום, מיוחסת להקמתה על ידי טורבוביץ', שגם הביא אחר כך את מי שהחליפו בתפקיד, עו"ד דוד תדמור (שבתורו המליץ לתפקיד מחליפו על מי שכיהן בתקופתו כיועץ המשפטי של הרשות, דרור שטרום).

עם סיום תפקידו ברשות ההגבלים העסקיים (במסגרת תפקידו אף הכריז, בין היתר, על בזק כמונופול), הגיע טורבוביץ לפרק נשכח למדי בתולדותיו. שרת התקשורת דאז, לימור לבנת, ביקשה למנותו כמנכ"ל בזק, עם סיום תפקידו של יצחק קאול. לאחר ימי חפיפה אחדים, נפסל המינוי שטרם נכנס לתוקף בדרישה שטורבוביץ יעבור תקופת צינון.

קופונים במגזר העסקי

אבל טורבוביץ', המכונה בידי מכריו וחבריו "טורבו", על שם מנוע הטורבו, לא "הפסיד", בלשון המעטה. הוא עבר למגזר העסקי, שם החל לגזור קופונים רציניים. זמן מה אחר כך הצטרף למשפחת רקנאטי באי.די.בי, שם החל כמשנה למנכ"ל דיסקונט השקעות ולאחר מכן שימש כמנכ"ל. כשנאלץ לפרוש מתפקידו, יצא עם מצנח זהב של 5.5 מיליון שקל.

זמן מה אחר כך, ב-2004, גזר קופון של כ-18 מיליון שקל, דמי תיווך על מכירת בנק דיסקונט משליטת הרקנאטים.

כיום, כשאולמרט מתכוון למנות תחתיו ראש סגל אם ינצח בבחירות, בדומה לראש סגל הבית הלבן בארה"ב, נראה טורבוביץ כמועמד בולט בהתאמתו. אולמרט מתכוון לבצע שינויים מבניים בדרך שבה מנוהלים משרד ראש הממשלה והלשכה, ולקיים מה שמקורבים מגדירים "מוטת שליטה חדשה ודרך עבודה שונה ממה שהיה נהוג בעבר".

לפי גישה זו, במרכז הכוח של לשכת ראש הממשלה יעמוד ראש סגל ראש הממשלה, שיהיה בעל סמכויות נרחבות מאלו שהיו עד היום למנהל לשכת ראש הממשלה. סמכויות כאלה מאפיינות אמנם שלטון נשיאותי, אך מתאימות גם לרפורמה השלטונית שמתכננת קדימה.

מקורבים לאולמרט מעריכים, כי אם טורבוביץ ייענה להצעה, הוא יהפוך לאיש החזק בסביבתו ברמת הניהול היומיומי וארוך הטווח. תכנון כזה מסתמך על ההערכה, כי רוב אנשיו של אריאל שרון יעזבו את תפקידיהם לאחר הבחירות, לאחר שכבר היום האנשים החזקים בסביבתו של אולמרט אינם ותיקי שרון, אלא מנהלת הלשכה של אולמרט, שולה זקן, ויועציו הבכירים, חגי אליאס ועובד יחזקאל.

תוכנית כזו אף אינה עומדת בסתירה למינויו של מנכ"ל התמ"ת היום, רענן דינור, למנכ"ל משרד ראש הממשלה, כך שימשיך להיות בצוות הבכיר לצדו של אולמרט, בעוד שאת הצד הביצועי יוביל ראש הצוות, שייתכן כי יהיה טורבוביץ'.

בשנים האחרונות עוסק טורבוביץ בתפקידיו המקצועיים, בייעוץ לראשי חברות בעסקאות, בפישור, במיזמים כלכליים חדשים, בהשקעות וכן בחברות - הנבחרת בקפידה רבה - בדירקטוריונים. לפי הפרסומים בשנים האחרונות, הוא דחה הצעות שקיבל, כדי לשמור על עצמאותו. למשל, פורסם שקיבל הצעה משלמה פיטורקובסקי, כיו"ר הבינלאומי ויו"ר סלקום, לנהל את סלקום; הצעה מבעלי השליטה בבזק לנהל את פלאפון; והצעות מבכירי קבוצת האחים עופר להצטרף לדירקטוריונים של כי"ל ובנק המזרחי. "