האוצר שוקל לפסול את תשובה ומימן מההתמודדות על בז"ן אשדוד

הסיבה: מעורבותם של השניים במשק הגז דרך ים תטיס ו-EMG * ההחלטה תתקבל בעקבות בדיקה משפטית וכלכלית

אגף התקציבים והלשכה המשפטית במשרד האוצר שוקלים למנוע מיצחק תשובה ויוסי מימן להתמודד במכרז למכירת בז"ן אשדוד. כך נודע ל"גלובס". הסיבה היא שותפותם של מימן ותשובה בחברות המספקות גז טבעי למשק האנרגיה הישראלי.

הלשכה המשפטית, בראשות עו"ד ימימה מזוז נדרשת לפרשנות חוק משק הגז האוסר מתן רשיונות לספק גז הקשור בתחום הזיקוק. אגף התקציבים נדרש לשאלה הכלכלית - מה נכון למשק האנרגיה מבחינת עידוד התחרות ומניעת ריכוזיות בענף.

בימים האחרונים מגבש משרד האוצר את עמדתו על מנת לקבל החלטה בעניין השתתפותן של קבוצת דלק וקבוצת אמפל במכרז בז"ן אשדוד.

גורמים ממשלתיים אמרו היום (ב'), כי על רקע העובדה שנציגי קבוצת דלק כבר נמצאים בחדרי המידע, גורמת שאלה זו לבלבול ולחוסר רצינות. "תנאים יסודיים כאלה ראוי היה שיתבררו ערב פרסום המכרז ולא לאחר פתיחת המכרז וכניסת המתמודדים", אמרו.

במשרד האוצר אומרים, כי נעשית עבודה מקבילה של בדיקה משפטית ובדיקה כלכלית, ובתוך זמן קצר תתקבל עמדה מתואמת לאגף התקציבים וללשכה המשפטית.

גורם ממשלתי בכיר אמר: "סוגיית התמודדותן של אמפל ודלק היא סוגיה מרכזית וברור שהדברים לא פשוטים. זה לא יהיה הוגן בשלב הזה להביע את עמדתנו כל עוד לא הושלמה הבדיקה, אבל נכון שאנחנו לא שקטים

בשל ההשפעות על משק האנרגיה לאחר ההפרטה".

על רכישת בית הזיקוק באשדוד מתמודדת שש קבוצות: קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה; קבוצת אמפל שבשליטת יוסי מימן; פז שבשליטת צדיק בינו; סונול; דור-אלון; ורוסנפט בשותפות מפל. תשובה שותף בים תטיס, ספקית הגז הטבעי מול חופי אשקלון. מימן שותף ב-EMG, ספקית הגז הטבעי ממצרים.

בשבוע שעבר פנתה דור-אלון לרשות החברות, בבקשה לפסול את קבוצת דלק מהתמודדות במכרז בז"ן. דור-אלון טענה, כי אין לאפשר לדלק להתמודד במכרז בשל מעורבותה במשק הגז הטבעי.

דלק הודיעה אז, כי התמודדותה במכרז אושרה על-ידי רשות החברות, וכי מדובר בניסיון כושל של דור-אלון לפסול אותה ממניעים של פסילת מתמודדות והגדלת סיכוייה של דור-אלון עצמה לזכות במכרז.