שגריר ארה"ב: התערבות המדינה במו"מ עם ים-תטיס עלולה לפגוע בהשקעות

משרד התשתיות הנחה את חברת החשמל לא לקנות כמות נוספת של גז טבעי מחברת ים-תטיס

התערבות המדינה במו"מ בין חברת החשמל לשותפות ים-תטיס היא פגיעה קשה בשוק החופשי ועלולה לפגוע בהשקעות עתידיות במשק הישראלי. כך כתב שגריר ארה"ב, ריצ'ארד ג'ונס, ליו"ר דירקטוריון חברת החשמל, שלמה רוטמן.

ג'ונס הביע תמיהה על הפסקת המו"מ בין חברת החשמל לספקית הגז הטבעי ים-תטיס, בה שותף יצחק תשובה, לאחר הנחיה של משרד התשתיות.

השותפה האמריקנית בים-תטיס, נובל אנרג'י, זועמת על ההתערבות הממשלה במו"מ. לטענתה, העיכובים במו"מ מול ים-תטיס נובעת משיקולים לא ענייניים המנוגדים לאינטרס המסחרי והכלכלי של חברת החשמל.

ים-תטיס היא שותפות בין חברת האנרגיה האמריקאית, נובל אנרג'י, דלק קידוחים, אבנר ודלק השקעות. השותפות חתמה על חוזה לאספקת גז טבעי לחברת החשמל לתקופה של 10 שנים, לפי מחיר של 2.47 דולר למיליון BTU (יחידת מדידת גז). חברת החשמל ביקשה להגדיל את כמות הגז הטבעי והחלה במגעים עם ים-תטיס.

משרד התשתיות הורה לחברת החשמל לעצור את המו"מ. לפי הערכות בענף, בכוונת המשרד ליצור עודף היצע ממתקני ים-תטיס, להוריד את מחיר הגז הטבעי, כך שיצרנים פרטיים להיכנס לשוק ולהתחרות בחברת החשמל.

גורמים הקשורים לעיסקה אמרו ל"גלובס", כי חברת החשמל מתנהלת באופן לא ענייני. לטענתם, השיקולים שמובילים אותה הם שיקולים פוליטיים ולא מסחריים. הביקורת היא בעיקר על הנהלת החברה והיו"ר רוטמן, שממלא אחר בקשותיו של שר התשתיות, רוני בראון.

משרד התשתיות הנחה להפסיק את המו"מ על רקע עליית מחירי הגז הטבעי בישראל. לחברת החשמל חוזים חתומים לקניית גז טבעי במחיר של 2.47-2.75 דולר למיליון BTU. כיום דורשים הספקים מחיר של 4 דולר דבר המקשה על כניסה לשוק של יצרני חשמל פרטיים.

משרד התשתיות מסר בתגובה, "קיבלנו את המכתב ואנחנו לומדים אותו". לטענת חברת החשמל היא אינה מוסרת פרטים לגבי התכתבויות. מלשכת דירקטוריון חברת החשמל, נמסר כי מכתב כזה לא הגיע למשרדו של רוטמן.