שפעת העופות: ארבעה בני-אדם מאושפזים בבתי חולים והחשש כי לקו במחלה

(עדכון) החל ממחר (שבת) תחל השמדת העופות * השירותים הווטרינארים הורו לעצור את הייצוא של מוצרי עוף לא מעובדים מישראל

חשש להתפרצות שפעת העופות בישראל: בשעות הבוקר אושפזו בבית חולים "סורוקה" בבאר שבע שני לולנים מקיבוץ עין השלושה, בחשד שנדבקו בנגיף שפעת העופות. משרד החקלאות הודיע לפני זמן קצר כי עם התגברות החשד שהעופות באזור הדרום נדבקו בזן הקטלני של שפעת העופות, נערכים עתה להשמדתם מיום ראשון של עשרות אלפי עופות באמצעות השקייתם במים מורעלים. ראש מועצת אשכול, אורי נעמתי, מסר לגלי צה"ל כי ביישובים הנגועים נערכים החל מהבוקר להשמדת עשרות אלפי עופות.

אחר הצהרים פונה לולן ממושב שדה משה שבדרום לבית החולים "ברזילי" באשקלון לאחר שחש ברע. הצוות הרפואי בודק האם אכן נדבק הלולן בנגיף, כשמקביל בוחן המכון הווטרינרי דגימות של עופות מלולי המושב.

המוקדים הם אזורי הלולים בקיבוצים עין השלושה, נירים, כיסופים וחולית שבדרום, וכן במושב שדה משה, הסמוך לקריית גת. השמדת העופות תחל מחר (שבת) בשעות הבוקר ברדיוס של 3 קילומטרים ממוקדי התפרצות המגיפה.

ראש המרכז הלאומי לבקרת מחלות, הפרופסור מנפרד גרין, מעריך שבשלב זה קיים סיכוי קלוש להידבקות של בני אדם בנגיף, שהועבר עד כה רק למי שעמד במגע הדוק עם בעלי החיים הנגועים. לדבריו, אין שום בעיה באכילת בשר הודו, עוף ומוצריו, וביצים, אך יש לבשלם היטב. "הסיכוי שמישהו ידבק במחלה קטן ביותר. לא מדובר בנגיף שמדביק בני אדם באופן טבעי, אלא רק במקרים חריגים", אמר אמש גרין בראיון לגלי צה"ל.

ארגון הבריאות העולמי החמיא היום לטיפול הרשויות בישראל בטיפול הראשוני בהתפרצות שפעת העופות. גרגורי הרטל, דובר המחלקה המופקדת על נושא שפעת העופות בארגון הבריאות אמר כי פעלה נכון בהעברת המידע לציבור. הרטל ציין, כי מתחילת 2006 עלה מספר המדינות שסובלות מהמחלה הקטלנית ל-42 לעומת 14, בשנה לפני כן.

במקביל, נמשכת ההערכות בקיבוצי הדרום בהם התגלה חשש למגפה: חברי קיבוץ עין השלושה וקיבוץ חולית התבקשו הבוקר שלא להתקרב ללולי העופות ולא לשבת על הדשאים ברחבי הקיבוץ, שעושיים להיות נגועים. במקרה של סימנים למחלה או על כל הרגשה לא טובה מתבקשים החברים לדווח מייד לגורמי הבריאות ביישובים ולפנות לבדיקה במרפאה.

האם להפסיק לאכול עוף?

בעלי עסקים לממכר מוצרי עוף בתל אביב אומרים כי יש ירידה מסויימת ברכישת המוצרים מאז פרסום החשדות על שפעת עופות בישראל. צרכנים אמרו שהם אינם סומכים על הודעות ההרגעה של משרד הבריאות, ומעדיפים בשלב זה להימנע לחלוטין מרכישת מוצרי עוף. לעומתם אמרו רוב הצרכנים כי לדעתם העופות שנמכרים עתה הם לא כאלה שנפגעו בנגיף, והם יפסיקו את קניית מוצרי העוף רק בעוד כמה ימים.

בעקבות גילוי שפעת העופות, ארגון "התג הירוק" המפקח על מוצרי מזון מן החי קורא למבשלי עופות להשתמש בכפפות חד פעמיות לפני בישול העוף ובעת הטיפול בו.

ממשרד הבריאות נמסר הבוקר כי אין מניעה לאכול מוצרי עוף וביצים, בתנאי שבושלו היטב. בתוך כך הורו השירותים הווטרינארים לעצור את הייצוא של מוצרי עוף לא מעובדים מישראל, מחשש שהם נגועים בשפעת העופות.