מפרץ חיפה: התאחדות התעשיינים והעירייה במיזם שיקום המפרץ

העירייה תשקיע 35 מיליון שקל והתעשיינים ישקיעו באבטחה ובחזות

התאחדות התעשיינים בצפון ועיריית חיפה חברו לאחרונה למיזם משותף, במטרה להפוך את אזור התעשייה במפרץ חיפה לפארק תעשייתי נקי מפשיעה ובעל חזות משופרת.

בעקבות נטישה של למעלה מחמישים מפעלים הבינו שני הגופים, שההידרדרות במקום הופכת אותו במהירות לאזור נטוש. התאחדות התעשיינים תנסה להביא לביעור נגע הפשיעה בשטח באמצעות התקנת מערכת אבטחה היקפית.

עיריית חיפה צפויה להשקיע בשנים הקרובות 35 מיליון שקל בשיקום אזור התעשייה במפרץ ו-30 מיליון שקל נוספים בשיקום האזור המסחרי בצ'ק פוסט. שיקום אזורי התעשייה ייערך לאורך הציר המרכזי של שדרות ההסתדרות.

אזור התעשייה במפרץ חיפה נחשב לאחד מאזורי התעשייה היותר מוזנחים בישראל. באזור, המשתרע מחוצות המפרץ עד קריית חיים ונמצא בתחום המוניציפלי של חיפה, ממוקמים יותר ממאה מפעלים גדולים וחשובים ואלף בתי מלאכה זעירה ובתי עסק, שנבנו זה לצד זה ללא כל תכנון מובנה.

לדברי יו"ר התאחדות התעשיינים בצפון ומנכ"ל משותף בחברת מנעמים, ליאורה בירנהק-מרקוס, "עד כה טרם נבנו במקום מדרכות, מערכת ביוב סבירה ותאורת רחובות מתחייבת. בחורף נקווים מי הגשמים על פני מרחבים עד כי אין גישה לחלק מהמפעלים".

בירנהק-מרקוס הוסיפה, כי למפגעים סביבתיים אלה התווסף גל פריצות אדיר, בעיקר גניבת מתכות, בשל עליית מחירי הברזל בעולם: "גנבי המתכות הבחינו בפוטנציאל הקיים עבורם באזור המוזנח, וידה של המשטרה קצרה מלאכוף את החוק במקום. מפעלים שמאסו במקום עברו בחמש השנים האחרונות למקומות טובים יותר, והמבנים שננטשו יוצרים תחושה של אזור נטוש".

כדי להתמודד עם מכת הפריצות לקחה על עצמה התאחדות התעשיינים בצפון להקים מערך אבטחה היקפי, כדי לסייע לבעלי העסקים. חיים ליפא, מחברת ח.ל. יעוץ וניהול פרויקטים, זכה במכרז התאחדות התעשיינים להקמת מיזם האבטחה. לדברי בירנהק מרקוס, "בשלב זה אנו עורכים פיילוט הכולל מאה מפעלים ובעתיד ניישם את התוכנית בשטח כולו ואולי גם באזורים אחרים בארץ".

הפרויקט המזרחי כולל את רחובות: השיש, החרש, המסגר, חלוצי התעשייה, אריה שנקר, העמלים, הקיטור, העבודה והיצירה. הצד המערבי כולל את מתחם גב-ים ורחובות קצנשטיין ויולי סימון.

עיקרי תוכנית האבטחה מתבססים על הקמת מוקד ייעודי לאזור הפיילוט כולל ניידת אבטחה פעילה בעלת זמינות מיידית. הרחובות ייסגרו במחסומים לאחר שעות העבודה ובסופי שבוע, בצורה שלא תאפשר הגעה עם כלי רכב למקום.

בירנהק מרקוס מוסיפה, כי בנוסף, התאחדות התעשיינים פנתה לעיריית חיפה כדי שתעניק לכל מפעל תמריץ בהקלה על הארנונה בכדי למנוע נטישת מפעלים. לדבריה, "עיריית חיפה יודעת כיום, שמלבד דלדול כספי הארנונה הנגרם עקב נטישת העסקים, היא עלולה להפסיד מקום שיכול להיות בעל ערך נדל"ני מבטיח. מצב זה עלול להיות קריטי בהיותו בלתי הפיך".