פורסטר ריסרץ': ריבוי משימות בעת צפייה במדיה ממשיך לעלות בקצב מהיר

במחקר שערכה החברה נמצא כי למעלה מ-80% מהאמריקנים צורכים במקביל כמה סוגי מדיה

התופעה, בה צרכנים צופים או צורכים שניים או יותר סוגים שונים של מדיה בעת ובעונה אחת, נמצאת במגמת עלייה. כך עפ"י מחקר חדש של חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ'.

במחקר, אשר דגם למעלה מ-12 אלף אמריקנים בגילאים שונים, נמצא כי למעלה מ-80%מהאמריקנים צורכים במקביל כמה סוגי מדיה, לדוגמה צופים בטלוויזיה וגולשים בו-זמנית באינטרנט, או צופים בטלוויזיה תוך כדי קריאת עיתון. נמצא כי מגמה זו חזקה הרבה יותר בקרב בני נוער, מאשר בקרב בוגרים.

בפורסטר השוו את נתוני המחקר למחקר קודם שערכה החברה בשנת 2003, ומצאו כי חלה עלייה בריבוי משימות בעת צפייה במדיה.

הצמד הפופולארי ביותר לצריכה בו-זמנית הוא קריאת עיתון או מגזין, תוך כדי צפייה בטלוויזיה, וכי אחוז ניכר מהצרכנים גם גולש באינטרנט תוך כדי צפייה בטלוויזיה.

אמצעי מדיה אחר בנוסף לטלוויזיה, שאליו מקדישים הצרכנים תשומת לב חלקית בלבד, הוא מכשיר הרדיו. למעלה משליש מהאמריקנים צורכים אמצעי מדיה נוסף תוך כדי האזנה לרדיו, כאשר הפופולאריים ביותר הם גלישה באינטרנט, ולאחר מכן קריאת עיתון או מגזין.

נתון מעניין לגבי הקרב על תשומת הלב התקשורתית הוא שהאינטרנט מנצח ובגדול בקרב הזה. רק 11% מהצרכנים שגולשים תוך כדי צפייה בטלוויזיה אמרו שהם מתייחסים יותר לנעשה בטלוויזיה מאשר למחשב; למעלה מ-60% מעניקים תשומת לב רבה יותר למחשב, והיתרה מחלקים את תשומת הלב שלהם בין המחשב לטלוויזיה.

נוודי תקשורת

בפורסטר אומרים כי עולם התקשורת המודרני הביא להתפתחותה של קבוצה המכונה "נוודי תקשורת". המדובר בקבוצה המאופיינת בחדשנות טכנולוגית ובאימוץ מוקדם של טכנולוגיות רבות, ומשום כך היא גם אטרקטיבית במיוחד למפרסמים.

חברים בקבוצה הזו מוגדרים כבוגרים שברשותם מחשב נייד, רשת תקשורת ביתית, ומחוברים לאינטרנט מזה למעלה מ-5 שנים. קבוצה זו מאופיינת בכך שהיא משלבת כמעט כל פעילות אחרת בצוותא עם גלישה באינטרנט.

פורסטר מציינת כי לכידת תשומת לבם של חברי קבוצה זו באמצעות ערוצי המדיה המסורתיים היא מאתגרת במיוחד, משום שתשומת הלב שלהם הרבה יותר מפוצלת מזו של כלל האוכלוסיה, בין מספר ערוצי קשב.

קבוצה נוספת, אשר דומה ל"נוודי התקשורת" מבחינת מאפייני הצריכה התקשורתיים שלה, היא קבוצת הצעירים, בני נוער בגילאי 13 עד 17. בקרב החברים בקבוצה זו אשר מחוברים לאינטרנט, משולבת הצפייה בטלוויזיה, או ההאזנה לרדיו, עם גלישה באינטרנט, וזאת בלמעלה ממחצית הזמן שהם צורכים טלוויזיה או רדיו.

גם בקרב קבוצה זו, תשומת הלב המופנית לטלוויזיה או לרדיו נמוכה בהרבה מזו הנתונה לגלישה לאינטרנט, כאשר שתי הפעולות מבוצעות בו-זמנית.