ערעור לעליון: המדינה הפקיעה לצורך שטח אימונים ומסרבת לפצות

200 בעלי קרקע בראשון לציון תובעים פיצויים בסך של 80 מיליון שקל

למעלה מ-200 בעלי קרקעות מראשון לציון הגישו לאחרונה לביהמ"ש העליון ערעור על החלטת ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב, שלא לפסוק להם פיצויים, לאחר שהמדינה הפקיעה מהם את קרקעותיהם לפני למעלה משלושים שנה, והכריזה על הקרקעות כשטח אימונים סגור.

הערעור לביהמ"ש העליון הוגש ע"י עו"ד שמואל שוב ממשרד עוה"ד שוב. סכום הפיצויים אותם מבקשים בעלי הקרקע נאמד ב-80 מיליון שקל, נכון למועד הגשת הערעור.

סיפור המעשה החל בשנת 1973, עת הכריז הרמטכ"ל דאז, משה דיין, על חלק מהקרקע הנמצאת בסמוך לחוף הים, כשטח סגור שגודר והפך לשטח אימונים. המדינה ממשיכה להחזיק בשטח עד היום וכתוצאה מכך אין בעלי הקרקע יכולים לממש זכותם במקרקעין. לטענתם, לא שולם להם פיצוי בגין הפגיעה בקניינם, ובנוסף נאלצו לשלם מידי שנה מס רכוש עבור השטח המוחזק, על אף העובדה כי נמנעו מהם אפשרויות הגישה, השימוש בחלקה עצמה ובסביבתה או מימושה.

תביעתם נדחתה על ידי ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב. בערעור נטען, כי רובם ככולם של המערערים (או מורישיהם) חסכו מפתם ורכשו חלקם באדמה זו במיטב כספם עוד בימי צעירותם, מתוך תקווה כי ברבות הימים יוכלו ליהנות מפירות השקעתם, אך מנועים הם מלעשות כן נוכח צווי-הסגירה והמגבלות מכוחם, וזאת מבלי שקיבלו כל פיצוי הולם.

המערערים טוענים, כי פסק הדין אינו עומד בקנה אחד עם ההגנה החקיקתית המוענקת לזכות הקניין ועם עקרונות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו והלכות עשיית עושר ולא במשפט.

המערערים מבקשים מביהמ"ש העליון לחייב את המדינה לשלם למערערים דמי שימוש ראויים ופיצוי בגין השימוש בחלקה וירידת ערכה, להשיב למערערים את מס הרכוש אשר שילמו במשך השנים בהם המדינה עושה שימוש בקרקעותיהם, ולשלם להם פיצויים בגין הפקעת רצועות הדרכים בשטח עליו הוטלו מגבלות הבנייה.