הנייה בנאום הצגת ממשלתו בפני הפרלמנט: מוכנים לדיאלוג עם הקוורטט; בעד מדינה פלשתינית בגבולות 67

"אנו מצפים מהאיחוד האירופי לבחון מחדש את מדיניותו כלפי הסכסוך - לעמנו יש את הזכות להילחם בכיבוש" * הממשלה תושבע ביום ד' הקרוב

ראש הממשלה המיועד של הרשות הפלשתינית, איסמעיל הנייה, הציג ביום ב' את ממשלת החמאס בפני המועצה המחוקקת הפלשתינית ברמאללה. בנאום שנשא בפני המועצה המחוקקת, אמר הנייה כי ממשלת החמאס מוכנה לדיאלוג עם הקוורטט המדיני וכי האירגון מעוניין לשים קץ לסכסוך.

את נאומו, ששודר בלוויין מעזה למושב המועצה המחוקקת ברמאללה, פתח את נאומו בפסוק מהקוראן וב"ברכה לשאהידים", ביניהם גם יאסר ערפאת והשייח' אחמד יאסין.

"הייתי מעדיף שהישיבה תתקיים בירושלים, אך זה בלתי אפשרי, ומוכיח את אכזריותו של הכיבוש הישראלי, שתוקפנותו ממשיכה לפגוע בעם הפלשתיני ולהסית נגד ממשלתו הנבחרת", אמר הנייה בפתח דבריו.

בעת הצגתו את מדיניותה של ממשלת החמאס, אמר הנייה כי חמאס מוכן לנהל דיאלוג עם הקוורטט המדיני במטרה לשים קץ לסכסוך.

"הממשלה שלנו מוכנה לנהל דיאלוג עם הקוורטט, בחיפושה אחר כל דרך אפשרית לסיים את הסכסוך ואת הכיבוש", אמר הנייה, שהוסיף כי "האיחוד האירופי העביר סיוע רב לעמנו ותמך בזכותנו לחופש, אנו מעוניינים בקשרים חזקים עם אירופה, אך באותה נשימה אנו מצפים מהאיחוד האירופי לבחון מחדש את מדיניותו כלפי הסכסוך". הנייה ציין כי "לעמנו יש את הזכות להילחם בכיבוש".

חברות הקוורטט המדיני - ארה"ב, האו"ם, האיחוד האירופי ורוסיה - הציבו שלוש תנאים מוקדמים לכל דיאלוג עם ממשלה פלשתינית בראשות חמאס: התפרקות מנשק, הכרה בישראל וכיבוד הסכמי השלום הקודמים שנחתמו בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית. עד כה, דחה חמאס את דרישות הקוורטט.

ביום ב', אמר הנייה כי "הממשלה הפלשתינית תתייחס באחריות להסכמים שחתם אש"ף, כל עוד הם תואמים את האינטרסים של העם הפלשתיני". הנייה הצהיר כי ממשלתו תעשה ככל שביכולתה כדי להגן על זכויותיהם של הפלשתינים ועל זכותם להיאבק בכיבוש, בגדר ההפרדה ובהתנחלויות. הוא גינה את פעולת צה"ל ביריחו בשבוע שעבר, אותה כינה "חטיפתו של מזכ"ל החזית העממית אחמד סעדאת", ואמר כי הפעולה מוכיחה כי ישראל אינה מכבדת את ההסכמים בעצמה.

כמו כן, גינה הנייה פעולות חד צדדיות מצד ישראל, כמו תוכנית ההתנתקות ו"תוכנית ההתכנסות" של מ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט, אותן כינה "תוכניות שנועדו לקטוע ולשסע את האדמה הפלשתינית לקנטונים מבוזרים ומרוחקים אחד מהשני". הנייה נוסיף כי ממשלתו מתנגדת ל"פתרונות כפויים", של גבולות זמניים, ותומכת "במדינה פלשתינית שתקום בקווי '67 ובירתה ירושלים".

בראיון שפורסם ביום ב' בעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", אמר הנייה כי "אולמרט יכול לסגת אם הוא רוצה, אך הנקודה היא שלעולם לא נכיר בגבולות ששהוא כופה עלינו באופן חד צדדי כגבולות הסופיים".

בנאומו בפני המועצה המחוקקת, הוסיף הנייה כי ישראל הסלימה את פעולותיה התוקפניות כלפי הפלשתינים בעקבות נצחון החמאס בבחירות לפרלמנט הפלשתיני, ואמר כי "העם הפלשתיני לא צריך להיענש בגלל החלטות שהתקבלו בבחירות דמוקרטיות".

"מי שחושב שלחץ כלכלי יביא את הממשלה שלנו להיכנע או ירכך את נחישותו של העם הגאה שלנו טועה. הממשלה הזאת תוביל את עמה לחיים של כבוד", אמר הנייה, בהתייחסו לאיומי ארה"ב והאיחוד האירופי להטיל סנקציות כלכליות על הרשות הפלשתינית אם לא יתפרק החמאס מנשקו, יחדול מהטרור ויכיר בישראל.

"הממשל האמריקני, הקורא לדמוקרטיה, מוזמן לתמוך בבחירה הפלשתינית, במקום לאיים במצור כלכלי, ועליו לכבד את התחייבותו לתמוך בעצמאות פלשתינית", אמר הנייה, שניסה להפריך את החששות במערב כי כספי הסיוע, בהם תלויה הרשות הפלשתינית לצורך קיומה השוטף, יופנו לפעולות טרור.

"כל הכסף שיועבר לאזרחינו ולרשות הפלשתינית יגיע ליעדו. הממשלה שלנו תדאג לקיים מנגנונים שיאפשרו לכל התורמים לפקח אחרי האופן בו הכסף מבוזבז ולהיות בטוחים שהוא מבוזבז עבור המטרה הנכונה. כל מדינה שתתרום אפילו גרושים, אין לנו בעייה שתפקח לאחר מכן באופן מדוקדק על האופן בו הוצאה תרומתה", אמר הנייה.

כמו כן, הבטיח הנייה בנאומו כי ממשלתו תשמור על יחסים תקינים עם יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), שאיים בימים האחרונים באמצעות עוזריו להדיח את ראש הממשלה המיועד מטעם החמאס ואת ממשלתו, אם ישתכנע כי היא פועלת בניגוד לאינטרס הפלשתיני. במכתב ששלח בשבת להנייה, כתב אבו מאזן כי לממשלה בראשות חמאס "אין עתיד" אם לא תכיר בישראל.

ממשלת החמאס צפויה לקבל ביום ב' את אישורה של המועצה המחוקקת ביום ב', ולהיות מושבעת ביום ד'