תוכנית מאה הימים

בראש ובראשונה על הממשלה להכריז על צינור הגז לחיפה כעל פרויקט בסדר עדיפות לאומי, הן בתוואי הימי והן היבשתי

הבחירות והקמת הממשלה החדשה מהוות הזדמנות פז לפתוח דף חדש בהתייחסות הממשלה לאיכות הסביבה ובריאות הציבור, ולהשקיע את כספי המדינה במקום בו הם ינוצלו באופן המיטבי לקידום נושאים אלה.

באופן מסורתי, וביתר שאת בשנים האחרונות, מהווה הכנסת במה להצגת נושאים סביבתיים ולקידום חקיקה המגינה על בריאות הציבור.

מהכנסת הבאה ייעדרו כמה מחוקקים שהובילו את הפעילות למען הסביבה כמו עמרי שרון, לאה נס, עוזי לנדאו, אילן ליבוביץ, חמי דורון, רומן ברונפמן ועסאם מחול. לעומת זאת, הצטרף לכנסת דב חנין המזוהה עם התנועה הסביבתית, והתחזק מעמדם של מיכאל מלכיאור, יורי שטרן ושלום שמחון. סביר, כי עם השבעת הכנסת, תוקם שדולה סביבתית חדשה.

הנושאים הסביבתיים מעולם לא היו קרובים ללבו של אהוד אולמרט, שירכיב את הממשלה החדשה. הם נתפשו בעיניו לרוב כנטל על היזמים, כמכשול בפני פיתוח וכבלתי-כלכליים.

ברור לכל, כי אין אפשרות לטפל בכל הבעיות הסביבתיות שלנו בבת אחת. לפיכך, על הממשלה לסמן את המשימות הבוערות, אשר השקעה בהן עכשיו תביא לתמורה הסביבתית-חברתית הגבוהה ביותר.

הקואליציה של ארגוני סביבה פירסמה דו"ח שעקב אחר התנהלות הממשלה היוצאת בנושאי סביבה. הדו"ח חשף ממצאים קשים, על פיהם כספים שהוקצו בתקציב לנושאי איכות הסביבה הופנו למימון פרויקטים שונים מאלו עליהם המליצו המשרדים עצמם. הממשלה גם כשלה ביישום החלטה שהיא קיבלה לפני שלוש שנים, שהכריזה על אימוץ אסטרטגיה סביבתית.

המשמעות של אי-ביצוע תוכניות אלה היא הפסד כלכלי אדיר למשק. כך לדוגמא, הושקעו בייעול השימוש באנרגיה רק 500 אלף שקל, סכום זניח לכל הדעות, כאשר הפוטנציאל לחיסכון למשק מוערך ב-5 מיליארד שקל בשנה. פחות מ-3 מיליון שקל הושקעו בפיתוח אנרגיה סולארית, על אף שהשימוש באנרגיה כזו יחסוך למשק למעלה מ-400 מיליון שקל בשנה. מצב זה נוצר עקב היעדר חזון והעדר מנהיגות עקבית, ארוכת טווח בנושא. לקראת הבחירות פנו ארגוני הסביבה למועמדים לראשות הממשלה, והציעו להם לאמץ את "תוכנית מאה הימים".

בראש ובראשונה על הממשלה להכריז על צינור הגז לחיפה כעל פרויקט בסדר עדיפות לאומי, הן בתוואי הימי והן היבשתי, לאור התועלות הכלכליות האדירות הגלומות בו ובשל צמצום עלויות התחלואה שמקורה בזיהום האוויר הכבד.

בנוסף, עליה להכריז על הקמת תחנת כוח סולארית בנגב כעל פרויקט בסדר עדיפות לאומי, ולהקצות לה את המשאבים הדרושים. תחנת כוח כזו, תיצור אלפי מקומות עבודה חדשים, תעודד טכנולוגיות מתקדמות ותביא לחיסכון בעלויות התחלואה. הממשלה כבר החליטה בעבר על הקמתה, אך מאז לא קרה דבר.

על הממשלה להשלים ולתקצב את תכנית האב למשק האנרגיה, ולהתחיל לפעול באופן אסטרטגי בתחום שיחסוך למשק מיליארדי שקלים.

בנוסף, עליה להתוות באופן מיידי תכנית כוללת לשיפור איכות החיים בערים, בהן חיים 93% מתושבי ישראל, ובכלל זה הפחתת זיהום האוויר, תגבור התחבורה הציבורית ופיתוח שטחים ירוקים.

הכותבת היא מנכ"לית חיים וסביבה.