דו"ח של הממשל האמריקני מותח ביקורת חריפה על סין על רקע כישלונה לאכוף זכויות קניין

בדו"ח נמתחת ביקורת על כשישים מדינות המעמידות חסמי סחר בלתי הוגנים במסחרן עם ארה"ב

מימשל בוש מאשים כשישים מדינות וכן שלושה גושי סחר (ביניהם האיחוד האירופי והליגה הערבית) בהצבת חסמי סחר בלתי הוגנים ביחסי המסחר עם ארה"ב.

הממשל עשה שימוש בדו"ח שנתי שהוא נדרש לפרסם במטרה להגביר את הלחץ על סין להתמודד עם סוגיות כמו הפרת זכויות יוצרים על מוזיקה, סרטים ותוכנות מחשב. הפרות אשר לטענת חברות אמריקניות גורמות להן הפסד שנתי של מיליארדי דולרים.

הממשל נדרש בידי הקונגרס האמריקני לפרסם מדי שנה את דו"ח הסחר הלאומי לדיווח על חסמי סחר חוץ. ממשל בוש הקדיש 71 עמודים (מתוך 712 עמודי הדו"ח) לביקורת על מדיניות סין, עם דגש מיוחד על כישלון סין לשמור על זכויות הקניין.

גורמים במפלגה הדמוקרטית טענו כי ממשל בוש לא נלהב לנקוט צעדים כנגד מפירות זכויות הסחר של ארה"ב, וזאת למרות שגרעון הסחר האמריקני הרקיע בשנה שחלפה לשיא של 724 מיליארד דולר.

עוד אומרים מבקרי הנשיא כי גרעון השיא גרם לאובדן של כ-3 מיליון מקומות עבודה יצרניים בארה"ב מאז אמצע שנת 2000.

ציר בית הנבחרים הדמוקרט בנג'מין קרדין אמר: "עלינו לעמוד על המשמר בכל הנוגע לזכויות הסחר של ארה"ב, או שנמשיך לראות מקומות עבודה אמריקניים נודדים אל מעבר לים".

ארה"ב הצטרפה ביום חמישי האחרון לאיחוד האירופי בהגשת תביעה שתידון בפני ארגון הסחר העולמי (WTO), תביעה הטוענת כי סין מציבה מכסים לא הוגנים על חלקי רכב שמיוצרים בארה"ב ובארצות נוספות.