דובאי תשקיע 15 מיליארד דולר בהקמת שדות תעופה בעולם

ממשלת דובאי פונה לתחום ההקמה של שדות תעופה בעולם, לאחר שנכשלה בניסיונה לרכוש את השליטה בשישה נמלי ים בחוף המזרחי בארה"ב.

דובאי הקימה לשם כך את חברת Dubai aerospace, שתשקיע 15 מיליארד דולר עד 2015 בהקמת שדות תעופה בעולם, בעיקר במזה"ת.

הקונסורציום, בו שותפות 6 חברות מדובאי, יציע שירותי הקמה, תפעול, תחזוקה והשכרת מטוסים.

"הם נכנסים לשוק רווי, אבל זה שוק שיגדל בשנים הקרובות", אומר ג'ון קסדרה מאוניברסיטת צפון קרוליינה.

עשרות נמלי תעופה בעולם מתוכננים ונבנים בד בבד עם הגידול בהיקף התחבורה האווירית, תוך ציפייה שהנתון יוכפל עד 2020. ב-2005 גדל היקף התנועה האווירי בעולם ל-2 מיליארד נוסעים, במזה"ת נרשם גידול של 13.1% במספר הנוסעים.

נמלי תעופה חדשים מתוכננים בליסבון, בומביי, קטאר, ויטנאם ובנגקוק. בסין לבדה ייבנו 50 שדות תעופה בעשור הקרוב.

במקביל, שדות תעופה קיימים מנסים להתרחב ולהיות מסוגלים לטפל בכמויות גדולות של מטען ונוסעים. שדות התעופה השקיעו אשתקד בתשתיות ושידרוג 36 מיליארד דולר, עלייה של 15.8% לעומת 2004.

נמלי התעופה הית'רו בלונדון, שארל דה גול בפאריז, ונמל התעופה של לוס אנג'לס הם חלק מנמלי תעופה בינלאומיים שפועלים כל העת להרחבת פעילותם. בניגוד לעבר, עיקר הכספים המושקעים בנמלי התעופה מגיע מהסקטור הפרטי ולא מהממשלות המקומיות.

השוק לבניית ותיחזוק שדות תעופה מוערך בכ-400 מיליארד דולר בשנה, והוא צפוי לגדול בעשור הקרוב ב-9% בשנה. כך שלמרות הסכום הגבוה שתשקיע דובאי, היא לא תחזיק חלק ניכר מהשוק.

Dubai Aerospace Enterprise's (DAE) תהיה תוך עשר שנים שחקן מוביל בשוק העולמי, אומר Sheik Ahmed bin Saeed al-Mak- toum, חבר במשפחה השולטת בדובאי.

50% מהכנסות נמלי תעופה בעולם נובעים דווקא ממרכזי קניות, דיוטי פרי, ומסעדות ליד שדה התעופה. חלק מהם שייכים לקריות שדות תעופה, בהם נבנים משרדים ומרכזי בידור.

נמל התעופה החדש בדובאי יכיל 850 בנייני משרדים, והוא יהיה אחד מהצמתים הגדולות בעולם לשינוע אווירי, ימי ויבשתי. השלב הראשון בבניית הנמל יסתיים ב-2007.