סן-פטרסבורג: פוסטר הבריטי יעצב לעיר מרכז אומנות חדש

המרכז ייבנה על חורבותיו של בסיס צבאי מתקופת הצאר, שהוגדר אתר לשימור המורשת הרוסית על ידי ארגון אונסק"ו

מעצב העל הבריטי, סר נורמן פוסטר, נבחר לאחרונה על ידי עיריית סן-פטרסבורג (לנינגרד), רוסיה, כארכיטקט שיופקד על עיצוב מרכז אומנות חדש בעיר, בהשקעה של כ-320 מיליון דולר.

המרכז ייבנה על חורבותיו של בסיס ישן של חיל-הים הסובייטי, הממוקם ב-New-Holland Island שבלנינגרד - אזור שעומד נטוש עוד מתקופת שלטון הצאר.

היזם שיוביל את הפרוייקט הוא איל האנרגיה הרוסי, שאלווה צ'יגירינסקי (Shalva Chigirinsky), שהחל לפעול לאחרונה גם בתחום הנדל"ן.

פוסטר, הבעלים והמייסד של משרד הארכיטקטים Forster & Partners, ומי שהופקד על שורה ארוכה של פרוייקטים בעולם, כמו למשל בניין הרייכסטאג בברלין, ציין כי המתחם החדש יוקם בסימן המורשת הייחודית של לנינגרד, השזורה במגוון רחב של סגנונות בנייה היסטוריים ייחודיים.

"נקפיד להשיב לעיר את מעמדה מתחילת המאה ה-19, עת ששימשה מרכז פוליטי-תרבותי", ציין במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל בחירתו לעמוד בראש הפרוייקט.

המתחם, שבו יוקם מרכז האומנות, נבנה במאה ה-18, על ידי הצאר פטר הגדול, שהקים בתחילת אותה מאה גם את העיר עצמה. מרבית המבנים במתחם נבנו לאורך המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19, ושימשו את הצי המלכותי של רוסיה הצארית. המתחם כולל בעיקר מחסני ענק, שהוגדרו ב-200 השנים האחרונות כמבנים לשימור, ולכן נותרו על תילם.

על פי חוקי השימור של רוסיה, התכסית של האזור לא תשתנה גם במהלך פרויקט השיפוץ.

המתחם עצמו הוא למעשה אי מלאכותי, שצורתו משולשת. מצדו האחד עובר נהר ה-Moika ומצדדיו האחרים הוא מוקף בתעלות Admiralteisky ו-Kryukov.

האי סמוך לתיאטרון מרינסקי ((Mariinsky) בעיר לנינגרד, והוא מוגדר גם כאתר לשימור על ידי ארגון אונסק"ו העולמי. בשנת 2004 העביר חיל הים הרוסי את הבעלות על האי לעיריית לנינגרד, ומאז שקדו בעירייה על תכנית הפיתוח שלו.

על פי תכנית המתאר של האזור, מתכננת העירייה לבנות במקום גם מרכז בילוי, שיכלול גם מלונות, מסעדות, מרכזים מסחריים וכן מתחמי בידור ופנאי.

הפרוייקט יימשך 4 שנים, כשהיזמים שהופקדו על בנייתו יקבלו גם זיכיון להפעלת המתחם בשנים הקרובות.

היזמים סיכמו עוד עם עיריית לנינגרד להעמיד לצורך הפרוייקט הון עצמי בהיקף של כ-100 מיליון דולר. את יתרת הסכום תממן העירייה בהלוואה ארוכת טווח.

סן פטרסבורג, עיר הולדתו של נשיא רוסיה הנוכחי, ולדימיר פוטין, היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה, אחרי מוסקבה. העיר שוכנת בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, והיא בעלת מעמד מרכזי כנמל ופתח למסחר עם אירופה.

העיר נוסדה בשנת 1703 על ידי הצאר פטר הגדול, ושימשה כעיר הבירה של רוסיה הצארית מ-1712 ועד 1918.

אוכלוסייתה מונה כיום כ-5 מיליון. כשנוסדה, נקראה העיר על שם פטרוס הקדוש, ובשנת 1924 - מספר שנים לאחר המהפכה הבולשוויקית - שונה שמה ללנינגרד.

עם קריסת ברית המועצות הוחזר לעיר שמה המקורי, סן-פטרסבורג, אך תושבי העיר עדיין קוראים לה בשם החיבה, פיטר.