3 תביעות נזקי גוף נגד המדינה בהיקף 18 מיליון שקל: "חלינו בסרטן בעקבות חשיפה לקרינה בכור בדימונה"

התובעים: שתי אלמנות של עובדים שחלו ומתו, ועובד שפוטר מהכור לאחר שחלה במחלות שונות

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשו היום (ג') 3 תביעות נזקי גוף נגד המדינה והוועדה לאנרגיה אטומית, בהיקף של 18 מיליון שקל.

התביעות הוגשו על-ידי אביגדורה רשף מלהבים (7.66 מיליון שקל) - אלמנתו של רם רשף שעבד כהנדסאי כימיה במעבדות בכור הגרעיני בדימונה; שושנה אורן ממיתר (6 מיליון שקל) - אלמנתו של שלמה אורן, שעבד בכור הגרעיני כראש צוות הפעלה בתחנה לטיפולים כימיים ותרמיים; ועל-ידי אליהו נחמני מערד (4.4 מיליון שקל), שעבד בכור כפקח ביקורת קרינה.

אביגדורה רשף ושושנה אורן טוענות באמצעות עו"ד אילן קנר, כי בעליהן נפטרו לאחר שלקו במחלת הסרטן בעקבות חשיפה לקרינה מייננת ולחומרים כימיים מסוכנים ורעילים.

אליהו נחמני טוען, כי אף הוא נחשף לקרינה ולחומרים כימיים מסוכנים והיה מעורב במספר תאונות גרעיניות. כן עסק בפיקוח על קבורת חומרים רדיואקטיביים. כתוצאה מחשיפתו זו לקה בסרטן הערמונית וכן בקטרקט בשתי עיניו.

לטענת נחמני, לאחר גילוי מחלת הקטרקט התקבלה החלטה תמוהה לפטרו "עקב צמצומים", כאשר הלכה למעשה הושפעה החלטה זו מחששה של הנתבעת כי ביטוי זה של חשיפתו לקרינה ולחומרים מסוכנים אינו אלא ביטוי ראשון להידרדרות במצבו הבריאותי, כפי שאכן קרה.

בכתב התביעה נאמר, כי הנתבעת התרשלה בכך שלא סיפקה אמצעי מיגון נאותים למניעה מרבית של חשיפה לקרינה ולחומרים מסוכנים, ולא ביצעה מעקב ראוי ומלא אחר חשיפת העובדים לקרינה ולחומרים הרעילים איתם באו במגע.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א 06/ 3-1471)