החשב הכללי זליכה: יש למסות השתלמויות של עובדים במשרדים הממשלתיים

ההוראה החדשה מיישמת את המלצות דו"ח מבקר המדינה על עובדי בנק ישראל

החשב הכללי במשרד האוצר, ד"ר ירון זליכה, מיישם את המלצות דו"ח הביקורת של מבקר המדינה על בנק ישראל, שפורסם ערב חג הפסח.

זליכה הורה לכל החשבים במשרדי הממשלה לחייב במיסוי השתלמויות ופעולות הדרכה של העובדים. החוזר החדש של זליכה על תשלום המס בהשתלמויות והדרכה, נכתב בהתאם להוראות רשות המיסים ובשיתוף עימה.

כזכור, בעקבות דו"ח המבקר, הודיעה רשות המסים, כי תבדוק, גם לאחור, את כל היבטי המיסוי של ממצאי דו"ח הביקורת על חריגות השכר, הגמלה וההלוואות לכאורה בבנק ישראל, מבחינת חוקי מס הכנסה והמע"מ.

על-פי החוזר החדש של זליכה, יש למסות קורסים והשתלמויות, העונים על אחד או יותר מהקריטריונים הבאים:

* כל קורס או השתלמות המקנים יתרון מתמיד לעובד, לדוגמא: לימודים המקנים מקצוע חדש, שניתן להשתמש בו גם מחוץ למקום העבודה; כל לימודים במסגרת אקדמית המקנים לעובד תואר כלשהו; לימודי בגרות; קורס או השתלמות אשר בסופו מקבל העובד תעודה אקדמית או תעודה מקצועית מוכרת, למשל קורסי מתכנני מערכות, ייעוץ מס, וגישור-פישור; מענקי השתלמות בחו"ל; לימודי שפה.

* חוסר רלוונטיות לתפקיד. כלומר, כל קורס או השתלמות שאינם רלוונטיים או נדרשים לתפקידו של העובד. לדוגמא, קורס פסיכומטרי.

קורס או השתלמות הנדרשים לשמירה על רמתו המקצועית של העובד, שהם חלק בלתי נפרד מתפקידיו, וכן קורסים של העשרה הרלוונטיים לתפקידו, ימשיכו להיות פטורים ממס. מדובר בהשתלמויות במסגרת קידום דרגתו של העובד, לימוד מקצוע ספציפי שהעובד אינו יכול להשתמש באותו מקצוע אלא במשרד, קורסי ניהול שונים למנהלים שאינם מקנים תואר או תעודה מקצועית, וימי עיון והשתלמויות לתקופות קצרות.

תשלומים המחייבים מיסוי או בזקיפת הטבה ישולמו לעובד במישרין בתלוש השכר. בשום אופן אין לגלם רכיב תשלום זה. תשלומים הפטורים ממיסוי, ישולמו ישירות למוסד האקדמי המבצע את ההשתלמות או את ההדרכה.

בכל מקרה, המשרד הממשלתי צריך ליידע את העובד בדבר המיסוי או זקיפת ההטבה, קודם ליציאה לקורס או להשתלמות. למען הסר ספק, המשרד הממשלתי ישתתף רק בשכר הלימוד, ובשום מקרה לא ישלם עבור עלויות נלוות אחרות.