אפריקה ישראל לא ממתינה להנפקות הציבוריות: מציע למוסדיים 2%-4% ממניותיה ותגייס 230-460 מיליון שקל

(עידכון) החברה יוצאת בהנפקה פרטית במחיר שלא יפחת מ-246 שקל למניה

העלייה המטאורית בשווייה של חברת אפריקה ישראל בבורסה של תל אביב לא נעלמה מעיני קברניטיה, ונדמה כי גם הם הגיעו למסקנה כי השווי בו נסחרת כיום החברה (2.65 מיליארד דולר) הוא הזדמנות טובה לגייס הון באמצעות הנפקה פרטית. החברה הודיעה היום, כי בכוונתה לבצע הנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים בארץ ובחו"ל, וזאת לפי מחיר מניה של 246 שקל למניה, הנמוך ממחיר השוק בכ-3.5% בלבד.

היקף ההנפקה לא נקבע, אולם בשוק ההון מעריכים כי בחברה מתכוונים להנפיק כ-2%-4% מהון המניות של החברה, מה שאומר גיוס של כ-230-460 מיליון שקל.

אם לשפוט על פי ההצלחה שנחל בעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב, בעת שגייס חוב בשוק ההון במטרה לממן את רכישת מניות בנק לאומי בחברה, הרי שגם כאן עשויים בחברה להיות מופתעים לטובה, ובסופו של דבר להשלים הנפקה בהיקף גדול יותר.

כזכור, לקראת סוף חודש מארס ביקש לבייב לגייס 400 מיליון שקל, אולם בעקבות ביקושים של 1.2 מיליארד שקל, פי שלושה מההנפקה המקורית, הוגדל היקף הגיוס לכ-600 מיליון שקל. בעקבות הביקושים הגדולים ירד שיעור הריבית של אגרות החוב לרמה של 6.45%, בעוד שהריבית המקסימאלית שהוצעה למשקיעים עמדה על רמה של 7.2%.

זאת ועוד, אגרות החוב הונפקו ללא בטחונות, מה שהעיד על האמון שרוכשים בשוק ההון לבעל השליטה בקבוצה ולביצועיה העתידיים של אפריקה ישראל. יחד עם זאת, בשוק ההון נחלקות הדעות לגבי אפריקה ישראל לשני מחנות מרכזיים. מחנה אחד טוען שמחירה של אפריקה ישראל כבר עבר מזמן את השווי הכלכלי לפיו אמורה להיסחר החברה, וכי כעת נהנית המניה בעיקר מהטרנד החיובי המאפיין את מניות הנדל"ן. המחנה השני טוען, כי שוויה של אפריקה ישראל מוצדק ואינו משקף עדיין במלואו את השווי הכלכלי של החברה.

זאת בעיקר נוכח הערכת השווי שקיבלה החברה לגבי פעילותה ברוסיה. כזכור, פעילות זו הוערכה לפי שווי של כ-1.5 מיליארד דולר נטו. "שווי זה, בצירוף שווי הפעילות של החברה בארה"ב והשווי העתידי שינבע מהפעילויות באסיה, מצדיק את השווי לפיו נסחרת החברה ואף למעלה מכך", גורסים האופטימיים.

אפריקה ישראל סיימה את שנת 2005 עם רווח נקי של 649 מיליון שקל, ששיקף עלייה של כ-60% לעומת שנת 2004. הרבעון האחרון של החברה שיקף ירידה ברווחים לעומת הרבעונים הקודמים של השנה (הוא הסתכם בכ-129.7 מיליון שקל בלבד), אך נדמה כי בשל אופי פעילותה של החברה ומדינות ההכרה בהכנסות המאפיינת חברות יזמיות, הרי שתנודתיות בתוצאות הרבעוניות היא די צפויה.

מעבר לתוצאות הכספיות הטובות והצפויות של החברה לשנת 2005, נראה כי שנת 2006 הולכת להיות שנה לא פחות מעניינת עבור הקבוצה, ובעיקר בתחום ההנפקות, מעבר להנפקה הפרטית עליה דיווחה החברה מהיום. על הפרק: הנפקת פעילות המגורים של החברה בישראל, הנפקת פעילות הנדל"ן המניב במדינות אירופה בבורסה של לונדון ובמקביל בדיקה של הנפקת הפעילות היזמית של אפריקה ישראל ברוסיה.