אירלנד: שוק הנדל"ן פורח, הכלכלנים מודאגים

המחיר הממוצע לבית באירלנד, ששילש את עצמו בין השנים 1997-2004, עומד כיום על 284 אלף אירו

כלכלנים אירים צופים השנה עלייה חדה בשוק הנדל"ן, מה שלדעת הבנק המרכזי של אירלנד, מהווה סכנה, מהגדולות ביותר למשק. הסיבה לחשש: עלייה מסיבית בהיקף החוב של משקי בית, כך עולה מסקר שערך שנערך על-ידי "רויטרס".

בסקר נשאלו 10 כלכלנים לגבי תחזיותיהם על העתיד להתרחש בשוק הדיור. הכלכלנים צופים, שמחירי הדיור יעלו השנה ב-8% בממוצע - עלייה לעומת סקר קודם, במסגרתו נצפתה עלייה של 7.5% במחירים.

"סקרנו מחדש את שיעור הגידול הצפוי בשוק הנדל"ן בעקבות ההאצה שחלה לאחרונה בשוק זה", אמרה רוזה וויט, כלכלנית באחד מהבנקים המובילים במדינה.

אחרי סימני האטה במחצית הראשונה של 2005, קצב הגידול השנתי במחירי הדיור באירלנד הגיע ל-11.1%. המחיר הממוצע לבית באירלנד, ששילש את עצמו בין השנים 1997-2004, עומד כיום על 284 אלף אירו (390,000 דולר).

ענף הבנייה באירלנד מהווה כחמישית מהתמ"ג, וכשמינית מסך מקומות העבודה במשק. נתוני הסקר האחרון מצביעים גם על שעור השלמות בנייה גבוה, במיוחד בינואר ובפברואר, תוך שבירת השיא הקודם שהושג בענף בשנה שעברה. "היקף השלמות הבנייה באירלנד בפברואר מאשר את התחושה שהשוק פורח יותר מתמיד", ציינה.

הבנק המרכזי של אירלנד וארגון ה- OECD מסרו ש"נחיתה רכה" היא עדיין התסריט המציאותי ביותר לגבי שוק הנדל"ן באירלנד, אך מזהירים שעליית מחירי הדיור, בשילוב עם עלייה בהיקף המשכנתאות, מהווה סכנה לכלכלה המשגשגת.

ז'אן קלוד טרישה, נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), הזהיר אף שה-ECB יצטרך לעקוב אחר נושא זה מקרוב, ואף לבחון את המצב באירופה כולה.

שיעור המשכנתאות באזור גדל בפברואר ב-11.8% בממוצע שנתי - שיעור העלייה הגבוה ביותר זה למעלה מ-6 שנים.

אך עדיין, הנתון מפגר אחר שיעור העלייה שנרשם בשוק המשכנתאות למגורים באירלנד: 28.8% שנתי בינואר השנה - לעומת ינואר שנה קודמת.

הכלכלנים סבורים שעדיין מוקדם מדי לצלצל בפעמוני האזעקה, מכיוון שחלק גדול מהחוב הפרטי באירלנד בטוח יותר מהחוב בגין שימוש בכרטיסי אשראי.

הם גם הצביעו על כך שגידול מהיר בהכנסה הפרטית עוזר לתמוך ברמות גבוהות אלה של אשראי פרטי.

עם זאת, יש המזהירים מהתלות הכבדה של הכלכלה האירית בשוק הנדל"ן.

בסקירתו הכלכלית הרבעונית מהחודש שעבר, השווה ג'ים פאואר, כלכלן ראשי ב-Friends First, את הכלכלה האירית ל"ציפור שעפה בעזרת כנף אחת".

חמשת החברות הגדולות ביותר הנסחרות באירלנד, עם שווי שוק כולל של יותר מ-80 מיליארד דולר, נמנות כולן עם חברות לשירותים פיננסיים או חברות בנייה, עם חשיפה גדולה לשוק הנדל"ן.

לממשלה, הדיור מהווה מקור הכנסה עיקרי. פאואר מאמין שהדבר תרם, בצורה ישירה או עקיפה, כ-9% מסך גביית המיסים אשתקד. העלייה החדה במחירי הנדל"ן הפכה לגורם מפתח במדד אמון הצרכנים, ובצריכה הפרטית, ככל שתחושת העושר של הציבור מתעצמת", הוסיף.