ארה"ב: המשרד לבטחון המולדת פירסם תוכנית המגבירה את האכיפה כנגד מעסיקי עובדים ללא אשרות

בפשיטת רשויות האכיפה התגלה כי כמחצית מעובדי IFCO מערכות היו ללא מספרי ביטוח לאומי תקפים, מנהלים בחברה צפויים לעונשי מאסר

המשרד לבטחון המולדת בארה"ב פירסם תוכנית חדשה במסגרתה יוגברו מאמצי האכיפה והענישה נגד חברות אשר מעסיקות מהגרים בלתי חוקיים. ההערכות בארה"ב מדברות על כ-7 מיליון איש העובדים ללא אשרות עבודה מתאימות.

התוכנית החדשה פורסמה בעיצומו של ויכוח מתלהט (שוב) על מדיניות ההגירה האמריקנית, ועל רקע לחץ של פוליטקאים רפובליקנים שמרנים לנקוט מדיניות הגירה קשוחה יותר.

מייקל צ'רטקוף, השר הממונה, הודיע ביום חמישי כי במסגרת תוכנית חדשה, תקצה הסוכנות 170 עובדים, נוסף ל-325 הקיימים, לחקירה של כנגד מעסיקים אשר יעסיקו מהגרים בלתי חוקיים או ללא אשרות עבודה מתאימות.

צ'רטקוף הבטיח "לטפל בצורה הקשה ביותר האפשרית" במפירי חוק אשר "ביודעין" שוכרים מהגרים בלתי חוקיים. נציין, כי עד כה מעסיקים נקנסו רק בקנסות מנהליים.

אך מומחים לשוק העבודה ממהרים לאמר כי בכדי לשרש את התופעה נדרשים אלפי סוכנים, פישוט של השיטות לבדיקת הסטטוס החוקי של העובדים וכן נכונות אמיתית של מימשל בוש לפעול בניגוד לאינטרסים של המעסיקים.

נציין, כי מעסיקים רבים המואשמים בהעסקת עובדים ללא אשרות טוענים כי כלל לא ידעו שמדובר במהגרים לא חוקיים או ללא אשרות. חלק מהבעיה, אומרים המומחים, היא הדרישות המוגבלות הנדרשות מהמעסיקים.

מעסיקים נדרשים לבקש את מספר הביטוח הלאומי (SSN) של עובדיהם ולדווח אותו לרשויות הביטוח הלאומי, אך הן אינן נדרשות לוודא האם הנתון הוא בר-תוקף או מזוייף. במסגרת התוכנית החדשה, צ'רטקוף קורא לחקיקה שתאפשר לחוקרים לבדוק במהירות את תקפות מספרי הביטוח הלאומי שמוסרות החברות.

IFCO: "אנו מוטרדים מהפשיטות"

IFCO סיסטמס נורת' אמריקה, ספקית שירותי לוגיסטיקה ומשטחי העמסה, וחלק מקונגלומראט הולנדי, הודיעה כי רשויות החוק עצרו, לאחר חקירה בת שנה, מעל מ-1,000 מעובדיה אשר הועסקו ללא אשרות עבודה.

חקירת החברה, טוענות הרשויות, החלו לפני למעלה משנה לאחר שמעל 50% מעובדי החברה ב-2005 (סך הכל מעסיקה IFCO כ-5,800 איש) היו בעלי מספרי ביטוח לאומי לא תקפים או מזוייפים.

בנוסף, שבעה מנהלים בחברה מואשמים בסעיפים שהרשעה בהם עלולה לשלוח אותם לעד 10 שנים בכלא וקנס של כ-250 אלף דולר לכל עובד לא חוקי.