הסכם הקואליציה בין קדימה לש"ס נחתם: למפלגה יהיו 4 שרים בממשלה

תיק התמ"ת ליו"ר אלי ישי, אך ללא מנהל מקרקעי ישראל; תיק התקשורת המיועד לח"כ אריאל אטיאס; שר במשרד האוצר או החינוך; ושר במשרד ראה"מ הממונה על שירותי הדת והמועצות הדתיות

הסכם הקואליציה בין קדימה לש"ס נחתם אמש (א') סמוך לחצות. בכך הבטיח אולמרט את הרוב הראשוני הדרוש להקמת הממשלה 67 ח"כים והיא תוצג בכנסת ותושבע ביום ה' מיד לאחר יום העצמאות. ההסכמים עם השותפות לקואליציה (כולל העבודה והגמלאים) יונחו על שולחן הכנסת היום או מחר כנדרש בחוק, עד 48 שעות לפני הצגת הממשלה. עם זאת, תמשיך קדימה את המגעים עם יהדות התורה ויישמרו לה בינתיים תפקידי יו"ר ועדת הכספים ותיק הרווחה וכן עם ישראל ביתנו ומרצ.

לש"ס יהיו בממשלה 4 שרים. תיק התמ"ת ליו"ר אלי ישי, אך ללא מנהל מקרקעי ישראל שיצורף למשרד אשר יינתן לשר מקדימה; תיק התקשורת המיועד לח"כ אריאל אטיאס; שר במשרד האוצר או החינוך המיועד לח"כ יצחק כהן (אוצר) או לח"כ משולם נהרי (חינוך); ושר במשרד ראה"מ הממונה על שירותי הדת והמועצות הדתיות (המיועד לאחד מהשניים הנ"ל). הפרופ' יוחנן שטסמן, לשעבר מנכ"ל הביטוח הלאומי, שהיה מיועד לשר הבריאות, נשאר בחוץ לאחר שהתיק נמסר לגמלאים.

ש"ס נסוגה מהדרישות הגדולות שלה בנושאים החברתיים. הוסכם רק על ביטול הקיצוץ המתוכנן בקצבאות הילדים, ולא על העיקר השבת הקיצוץ שנעשה בקצבאות לפני שנתיים ויותר. במקום זה הוסכם על הקצבת 2 מיליארד שקל במשך 3 שנים לטיפול בילדים ונוער בסיכון ולחינוך התורני. ישי יעמוד בראש ועדת משנה של הקבינט הכלכלי-חברתי שתחלק את הסכום הנ"ל.

עוד סוכם, כי הממשלה תמצא פתרון לסוגיית פסולי החיתון (לאחר שנדחתה הצעה לתת לרבנות הראשית לפתור את הבעיה בתוך שנה). כל חקיקה בנושא תהיה על דעת כל שותפי הקואליציה. הישגים דלים אלה זכו אמש להתקפה חריפה מיהדות התורה, הכועסת על ש"ס שהלכה לממשלה לבדה, ושברה את ההבנה שהיתה לשתי הסיעות החרדיות לתאם את מהלכיהן וללכת יד ביד. עמדות יהדות התורה קיצוניות בשאלות הנ"ל.

קדימה ויתרה לש"ס בסוגיה המדינית העיקרית של תמיכת בהתכנסות. ש"ס הפקידה מכתב בידי אולמרט בו היא שומרת לעצמה את הזכות להתנגד לכל נסיגה נוספת ופינוי יישובים. ישי אמר הבוקר כי ההחלטה בעניין זה שמורה לרב עובדיה יוסף והיא תיפול בהתאם לכל הסכם שיהיה בנסיבות של הזמן והמקום. ישי עדיין רואה את ההישג העיקרי שלו במניעת הקיצוץ הנוסף של קצבאות הילדים. מילוי הדרישה המקורית של ש"ס בעניין זה נדחה בגלל מחירו היקר 2-3 מיליארד שקל בשנה.

המו"מ עם יהדות התורה התפוצץ אמש כשנודע על הכניסה הנפרדת של ש"ס אבל בעיקר בגלל מחלוקת פנימית בתוך הסיעה (בין שתי המפלגות המרכיבות אותה, אגודת ישראל ודגל התורה) על מספר התפקידים וחלוקתם המאוזנת. הם לא מסתפקים בראשות ועדת הכספים (ליעקב ליצמן מאגו"י) ובסגן שר הרווחה ללא שר (לאברהם רביץ, דגל) וכן בראשות ועדה (למאיר פרוש מאגו"י) אלא תובעים תפקיד נוסף למשה גפני (מדגל).

כמו כן נדרשים ויתורים נוספים בקצבאות הילדים ובתקציבים התורניים בעיקר לישיבות ולחינוך העצמאי (קביעת תקציבי בניית הכיתות וההסעות בבסיס תקציב המדינה). בסיעה אמרו אמש כי "עשו צחוק מש'ס" בעניינים החשובים. אבל ישי טוען כי יהדות התורה לא תשיג יותר וש"ס גם העדיפה את השליטה בשירותי הדת שנראתה חשובה מקבלת השליטה במנהל מקרקעי ישראל.