סוכנות ביטוח במתנה

כך הגיעו מרגוט וארנסט המבורגר זה לזרועות זה ולסוכנות הביטוח שהפכה במשך השנים לחברת הראל השקעות

ב שנת 1932 הגיע ארנסט המבורגר לפלשתינה-א"י כדי להשתתף במכבייה הראשונה. ארנסט בן ה-24, ציוני ורביזיוניסט מושבע, היה אלוף מכבי פרנקפורט באגרוף. לאחר הביקור החליט ארנסט לעלות ארצה ופתח בחיפה בית חרושת לכפתורים.

מרגוט המבורגר הייתה פקידה בבית מסחר בברלין. ב-1935, כשהייתה בת 22, נתן לה בעל בית המסחר את הסרטיפיקט שלו. מרגוט כלל לא ידעה איפה נמצאת פלשתינה-א"י, אבל המצב בגרמניה התחיל להיות מאוד לא נעים והיא החליטה לעלות ארצה. לימים נספה בעל בית המסחר עם משפחתו בשואה.

לאחר שהגיעה לתל אביב חיפשה מרגוט עבודה וראתה מודעה בעיתון שמחפשים מזכירה דוברת שפות, לסוכנות ביטוח קטנה ברחוב רוטשילד 33, "המשמר שירות לביטוח". מרגוט לא ידעה אנגלית, לא ידעה עברית וגם לא ידעה להדפיס, אבל ניגשה לראיון העבודה. בעל הבית שהיה יליד גרמניה בעצמו, התרשם ממנה ושכר אותה. יום אחד, ב-1935, נכנס ארנסט לסוכנות כדי לקנות ביטוח לבית החרושת ופגש את מרגוט.

השניים התאהבו והתחתנו. ארנסט עבר לתל אביב, מכר את בית החרושת שלו, והחל לעבוד בסוכנות. מספר שנים לאחר מכן הזוג רכש מבעל הבית שליש מסוכנות הביטוח. ב-1939, הבעלים שהיה על ערש דווי העביר את הבעלות על סוכנות הביטוח להמבורגרים במתנה. בתמורה הם התחייבו בלחיצת יד לטפל בבנו שהיה ילד חריג עד יום מותו של הבן. הם עשו כן במשך 17 שנים תמימות.

לזוג נולדו שלושה ילדים, גדעון, יאיר ונורית. גדעון ניהל את סוכנות הביטוח שייצגה חברת ביטוח אנגלית בשם גרשהם לייף. ב-1975, יאיר שהיה בן 29 שמע שגרשהם מעוניינים לעזוב את ישראל ודאג להמיר את הרישיון לרישיון לחברת ביטוח בישראל וכך הוקמה חברת הביטוח הראל המשמר. יאיר היה אז המנכ"ל הצעיר ביותר של חברת ביטוח בישראל. השותפה שלו בהראל המשמר הייתה יהודה, חברה בת של ציון, עליה תשתלט הראל 25 שנים מאוחר יותר.

המאפיין העיקרי בצמיחתה של הראל הוא מדיניות עקבית של רכישות ומיזוגים של חברות ביטוח שהוכחו שוב ושוב כמוצלחים מאוד. בין הרכישות: שילוח, ירדניה, סהר, דקלה וציון. ב-1982 הונפקה הראל המשמר בבורסה, לפי שווי שוק של 32 מיליון דולר. היום היא נקראת הראל השקעות ונסחרת במדד המעו"ף לפי שווי של 950 מיליון דולר.

יאיר, גדעון ונורית (מנור) מחזיקים במשותף דרך חברת גין את השליטה בקבוצה. הראל השקעות היא כיום קבוצת הביטוח השלישית בגודלה, אחת מהחברות הרווחיות ומניבות הערך ביותר בישראל. שווי אחזקותיהם של ההמבורגרים בחברה, כ-480 מיליון דולר. לפני שנה חגגה הראל 70 שנה להקמת הסוכנות בכנס בבריכת הסולטן בירושלים בהשתתפות לקוחות, סוכני ועובדי החברה, ושר האוצר דאז, ראש הממשלה היום אהוד אולמרט. "