בדירה קטנה ברחוב משה סנה קמה חברה של 1.2 מיליארד דולר

דידי ארזי, אחד ממייסדי נייס והיו"ר שלה עד לפני 8 שנים, על החבורה מאותה "יחידה צבאית סודית" שהקימה חברה רווחית מיומה הראשון

"ל פני 8 שנים בדיוק העברתי לבני לוין את אחריות העל לנייס, כיו"ר. השנים האלה התמלאו בעבודה ציבורית אינטנסיבית, יוזמות חינוכיות, מיזמים לשינוי חברתי ופעילות בערי פיתוח וקליטת עלייה. אבל מכל הדברים להם הייתי שותף בשנים האחרונות, נייס היא המפעל הכי חשוב שלי והכי יקר לי.

"היינו חבורה של שבעה אנשים שהקימו את נייס ב-1986: בני לוין, יואב אבטליון, רמי לזר, מיקי גולן ואני - שכולנו היינו מייסדים ומנהלים-דירקטורים, ועוד שני חברים בצוות ההקמה: נסים אברהם ואריק רמון. אגב, עד היום רובנו שומרים על קשר טוב. המוטיב המרכזי היה החברות הטובה בינינו שהתפתחה ביחידת מודיעין סודית".

" 8200 מן הסתם?

"עד היום אני לא מסוגל לומר את השם הזה במפורש, אבל כן. בזמן השירות אפילו הלכנו עם סמל וכותפות של חיל הקשר כדי שלא ידעו שאנחנו מהמודיעין בכלל. חונכנו לסודיות.

"מכל מקום, הרצון שלנו היה להקים חברת היי-טק ישראלית ומשמעותית שיהיה לכל העובדים שלה טוב ונעים לעבוד בה. המימון הראשוני היה בנקאי שערבנו לו אישית. כולנו היינו אנשים רגילים, בלי יותר מדי כסף, ומאחר שלא היה אז בכלל מונח כזה כמו 'תעשיית הון סיכון', החברה לא יכלה להרשות לעצמה להפסיד אפילו יום אחד. לכן התחלנו פשוט בלהרוויח כסף וזה דבר שנשמר בחברה לאורך שנים.

"המשרדים הראשונים היו בדירה שכורה ברחוב משה סנה בתל אביב. היו לנו שבעה עובדים, המייסדים, ואת העובד הראשון החיצוני שכרנו רק אחרי כחצי שנה. רצינו שכולם ירגישו שהחברה שלהם, כל העובדים, לכן היינו לדעתי החברה הראשונה בישראל שנתנה לעובדים שלה אופציות בכמות שהפכה אותם לבעלים. כך למשל היה לנו סיפוק שהגענו להנפקה הראשונית בתל אביב ב-1991 עם 17 בעלי מניות שהיה להם יותר מ-1% ובלי אף שותף חיצוני. לימים, גייסנו ב-1996 כ-20 מיליון דולר וב-1997 גייסנו 120 מיליון דולר.

"בסוף 2005 גייס חיים (שני, המנכ"ל) 200 מיליון דולר ושבר לי את השיא שהחזקתי עד אז שנים ארוכות.

"לא היה לי ספק שהחברה תצליח. זה דבר שאפשר להרגיש בעצמות. ידעתי שעם האנשים האלה שהיו איתי אפשר יהיה להגיע לכל מקום. אני לא יכול לומר שצפיתי שאחרי 20 שנה נמכור ב-350 מיליון דולר בשנה, אבל כן ידעתי שנייס תהיה חברה משמעותית, שתגייס הון מהציבור ותהפוך לחברה גדולה.

"באחרונה נייס חגגה 20 שנה להקמתה. הוזמנתי לאירוע ואמרתי לעובדים בנאום שאני מקווה להיות אורח שלהם כאן, בעוד 5 שנים, ולברך אותם. אני מקווה שאז נייס תהיה חברה עם יותר מ-2,000 עובדים שהבסיס שלה בישראל, שמוכרת ביותר ממיליארד דולר. והכי חשוב, שהעובדים יהיו גאים בחברה שלהם ושמחים לעבוד בה. אני מקווה שזה יקרה". "