החשכ"ל זליכה הפתיע בדו"ח ביקורת על ראשי האוצר - ושלח אותם לקרוא אותו באינטרנט

בדו"ח נטען: מנכ"ל האוצר בכר והממונה על התקציבים הבר עצרו רזרבות ענקיות בתקציב המדינה, כדי ליצור תלות של משרדי הממשלה באוצר

סך כל ההתחייבויות של הממשלה התסתכמו בסוף 2005 בלמעלה מטריליון שקל, שיא של כל הזמנים, גידול של כ-10% ביחס ל-2004. כך עולה מהדו"ח הכספי על המאזן של מדינת ישראל לשנת 2005.

החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, העלה במפתיע הצהריים (ג'), במהלך טקסי יום הזיכרון, את דו"ח המאזן ל-2005 באתר האינטרנט של משרד האוצר.

ל"גלובס" נודע כי אף לא אחד במשרד האוצר ראה את הדו"ח לפני פרסומו באתר האינטרנט; אף לא אחד, לרבות מנכ"ל האוצר, ד"ר יוסי בכר, והממונה על התקציבים קובי הבר.

אם בכר והבר היו רואים את הדו"ח מראש, היו יודעים שנכללים בו דברי ביקורת חריפים עליהם, כמו גם ביקורת קשה בעקיפין על שרי האוצר האחרונים, בנימין נתניהו ואהוד אולמרט.

הדו"ח המשרע על עשרות רבות של עמודים, ונכללים בו טבלאות ותרשימים רבים, כולל למשל פרק ביקורת חסרת תקדים בחריפותו על התנהלות ראש אגף התקציבים הבר ובייחוד על אופן ניהול תקציב המדינה.

בין יתר דברי הביקורת של החשכ"ל על ראש אגף התקציבים:

* אי-ביצוע העברת עודפי תקציב במועד.

* אי-ביצוע רישום תקציבי בצורה אחידה בסעיפי ותקנות תקציב המדינה.

* העברת עודפי תקציב לקראת סוף שנת התקציב, כך שלא ניתן לבצע את מלוא התקציב.

* ניהול תקציב רזרבות בהיקף הגדול משמעותית מהנדרש. הרזרבות הופשרו רק לקראת תום שנת התקציב, שלמעשה לא ניתן היה לנצלן. כך נוצרה תלות גדולה של משרדי הממשלה באוצר.

בתגובה לפרסום המפתיע של דו"ח המאזן הכספי הושמעו באוצר טענות כלפי מחברו, זליכה. באוצר טוענים כי "הדו"ח פורסם בדקה התשעים, מבלי שראשי האוצר ראו את הדו"ח ומבלי שיוכלו להגיב. זליכה מנצל את נקודת התפר שבין חילופי שרי אוצר ולפני כניסת שר האוצר המיועד, אברהם הירשזון, לתפקידו ביום חמישי הקרוב".

בתגובה רשמית של משרד האוצר לדו"ח נאמר כי לא ניתן להגיב לתכנים המופיעים בדו"ח משום שאף אחד בהנהלת האוצר לא המנכ"ל, לא הממונה על התקציבים וגם לא שר האוצר לא ראה את הדו"ח ותכניו לא הובאו לידיעתם.

בעקבות חשיפת "גלובס" מאתמול מבוכה ותדהמה גדולה בלשכת שר האוצר וראש הממשלה אהוד אולמרט וגם בסביבתו של שר האוצר הבא. נודע, כי אולמרט לא ראה, לא ידע ולא דווח על הדו"ח שמכין זליכה. כן נודע, כי על תכניו של הדו"ח ובמיוחד על דברי הביקורת החריפים הנכללים בו למד שר האוצר מהדיווח ב"גלובס".

יתרה מכך, על דו"ח המאזן הכספי של ישראל ב-2005 חתום החשכ"ל בעצמו, זליכה, עם חתימת קיום נוסף של רו"ח נוסף. בשנים עברו על דוחות המאזן של מדינת ישראל חתם שר האוצר בעצמו, כך שגם בחתימה חלה חריגה מכללים של זליכה.