ראש עיריית שיקאגו מגיע לישראל כחלק מהידוק הקשרים המקצועיים בין ישראל לארה"ב

ייפגש עם בכירי הכלכלה הישראלית וידון עימם בתחום ההגנה על ביטחון המולדת * קונסוליות ישראל בארה"ב מקדמות המומחיות הישראלית בנושא

ראש עיריית שיקאגו, ריצ'ארד מ. דיילי, מגיע היום (ד') לביקור בישראל, שיתמקד בהידוק הקשרים בין ישראל לארה"ב בתחום הגנת המולדת.

דיילי יבקר במוקדי ניטור ביטחוני, לרבות חדר המצב של עיריית ירושלים, מרכזי ניטור של גדר הביטחון, ומרכזי שליטה וניטור בנתב"ג. הוא מתוכנן לארח לארוחת ערב את ראשי קהילת העסקים והפיננסים בישראל.

דיילי נחשב אחד מחלוצי סיגול טכניקות של הגנה על ביטחון המולדת לסביבה אורבנית צפופה. בשיקאגו קיימת הצפיפות הגדולה ביותר של מצלמות רחוב לניטור פעילות עוינת או פלילית.

ביוני עומדת להגיע לישראל משלחת כלכלית ממדינת אילינוי (שבה נמצאת שיקאגו), כדי לאתר הזדמנויות למיזמים משותפים עם תעשיות ביטחוניות ישראליות, לרבות חברות בסדר גודל קטן ובינוני שמתמחות במגזרים שונים של הגנת המולדת, מציוד לניטור אלקטרוני ועד לתכשירים רפואיים לטיפולים בנפגעי פיגועים ביולוגיים.

ביקורי דיילי והמשלחת מאילינוי נובעים מפעילות מוגברת של הקונסוליות הישראליות בארה"ב, שמקנות עדיפות ראשונה במעלה לקידום המומחיות הישראלית בנושאי ביטחון המולדת. הקונסוליה הישראלית בשיקאגו, מהמובילות בתחום, היא הנציגות הישראלית היחידה באמריקה הצפונית ששכרה עובד מיוחד, קצין משטרה אמריקני בגימלאות, לריכוז המאמצים ולזיהוי פלחי אוכלוסיה שעשויים להיות מעוניינים בניסיונות שצברה ישראל בתחום.

"כל הפעילות הקונסולרית הישראלית בתחום הגנת המולדת מעוגנת בהבנה שנושא זה אינו משויך בלעדית למשרדים פדרליים, אלא מטופל בצורה אינטנסיבית גם בדרגים מקומיים, כלומר ברמות המדינה, המחוז והעיר; לנו יש יכולות מוכחות בתחום", אמר ל"גלובס" ברוך בינה, הקונסול הכללי של ישראל בשיקאגו.

נוסף לכך, תקציבים עתירי מיליארדים עומדים לרשות גופי שיטור, הצלה וכיבוי ברמות המקומיות, שניזונים ממקורות פדרליים וממיסים מקומיים. "כ-18 אלף משטרות מקומיות פועלות בתוך ארה"ב ואליהן יש להוסיף מכבי-אש, שלוחות מקומיות של המשרד לביטחון פנים, משרדים מקומיים של אף.בי.איי., משטרות של ארגוני תחבורה, למשל משטרת אמטראק, ואפילו משטרת הפארקים הלאומיים", אומר אנדי דוד, סגן הקונסול הכללי בשיקאגו. "אנו, כבעלת ברית של ארה"ב, רוצים לחלוק עם גופים אלה את הידע שלנו. חלקם עשויים להיעשות לקוחות של חברות ישראליות בעתיד".

לדברי דוד, הפעילות הקונסולרית לקידום הידע הישראלי בתחום הגנה על המולדת מתנהלת בארבעה ערוצים מקבילים:

* הבאת מומחים מישראל, רובם מקצועני משטרה, לרבות אנשי מז"פ, לסמינרים שמארגנות הקונסוליות בארה"ב. בסמינרים אלה משתתפים לפעמים מאות אנשים.

* הבאת מומחים ישראליים לכנסים שמארגנים גופי שיטור מקומיים בארה"ב. במקרה זה, הבמה אינה פתוחה בלבדית לישראל כמו בערוץ הקודם, אך מספר המקצוענים האמריקניים שנחשפים לידע הישראלי גדול יותר.

* ארגון סמינרים בנושאי ביטחון פנים בישראל לבכירי שיטור אמריקניים. לפני כמה שבועות נערך בישראל סמינר כזה.

* אירוח בישראל של קבוצות עובדים לא בכירים, בתחילת דרכם, שבעתיד ישמשו מדריכים לדור חדש של שוטרים.

"אנחנו לא באים לומר לאמריקנים שאנו יודעים טוב יותר, או שהם צריכים לחקות אותנו", אומר דוד. "אנו פשוט חושפים מה שיש לנו ושהם יבחרו. אחר-כך, בעתיד, הם עשויים להיות לקוחות של חברות ישראליות".

לדבריו, רמת האהדה וההערכה לישראל בגופים משטרתיים בארה"ב חזקה מאוד. "חלום הבלהות שלי שיתרחש כאן מה שאתם מטפלים בצורה יעילה כל כך", אמר באחרונה אמר קצין משטרה אמריקני.