אימפריית גזפרום חצתה את שווי השוק של 300 מיליארד דולר

מייצב אותה במקום השלישי בעולם על פי שווי שוק * המניה של חברת הגז הרוסית התקדמה 2.3% ל-12.7 דולר במסחר בבורסה ברוסיה

שוויה של חברת הגז הרוסית, גזפרום, עלה והגיע לשווי של 300 מיליארד דולר, זו הפעם הראשונה, לאחר ששילשה את ערכה בשנה האחרונה.

המניה של חברת הגז הרוסית המצליחה התקדמה 2.3% ל-12.7 דולר במסחר בבורסה ברוסיה. בכך השווי של החברה הגיע ל-300.6 מיליארד דולר, רק אקסון מובייל עם שווי של 387.2 מיליארד דולר וג'נרל אלקטריק עם שווי של 365.6 מיליארד דולר גדולים יותר מגזפרום.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מינה לחברת הגז הרוסית, אשר מספקת כרבע מהצריכה של מדינות אירופה, את דמיטרי מדוודב, אז ראש לשכתו, למנכ"ל החברה לפני כארבע שנים.

הממשלה הרוסית הבטיחה לעצמה שליטת רוב בגזפרום בעזרת הלוואה של 7.5 מיליארד דולר מבנקים מערביים. הממשלה רכשה השנה תוספת של 10.7% ממניות גזפרום והגדילה את אחזקתה בחברה ל-51%.

החברה הרוסית החלה להיסחר ב-RTS, הבורסה ברוסיה, רק בינואר לאחר שפוטין הפשיר למסחר את מניות החברה. פוטין, אז חתם על הצו המסיר את המגבלות בפני בעלות זרה על מניות של קונצרן הגז הטבעי הגדול בעולם, גזפרום. כבר אז צפו גורמים בשוק כי מהלך כזה יהפוך את מניית ענקית הגז הממשלתית לאחת המניות המובילות בשווקים המתעוררים.

בית ההשקעות, סיטיגרופ, העלה את מחיר היעד למניה השבוע ל-13.8 דולר למניה ומותיר המלצת "קניה" לחברה.

האסטרטגיה של פוטין היא כפולת-יעדים: מצד אחד שימוש בחברות ממשלתיות כמו גזפרום ומפיקת הנפט רוזנפט כדי לבצר עמדה דומיננטית במגזר האנרגיה. מצד שני, פתיחת חברות אלה לכללי השוק החופשי.