שחיקה של כ-24% ברווח התפעולי של מכתשים אגן ברבעון הראשון

הסיבות: החורף הממושך באירופה, תנודת המטבעות ועליית מחירי האנרגיה * שלמה ינאי, המנכ"ל: "עדיין מוקדם לדעת כיצד תיראה העונה החקלאית הבאה בברזיל"

חברת האגרוכימיה מכתשים אגן הציגה כצפוי ירידה בהכנסות וברווחים ברבעון הראשון של 2006, על רקע תנאי השוק הלא נוחים שחוותה בחודשים האחרונים. בין היתר מציינת החברה את החורף הממושך באירופה ובארצות-הברית שהביא לפתיחה מאוחרת של העונה החקלאית, וכן את תנודות המטבעות ועליית מחירי האנרגיה, שיצרו לדבריה תחרותיות גבוהה יותר בשווקים והכבידו על המכירות והרווחיות. כל זה היה ידוע זה מכבר בשווקים. על פניו, נראה שהשחיקה ברווחיות ברבעון החולף הייתה גבוהה מהצפוי, אך מה שמעניין כידוע הוא בעיקר העתיד, שטרם התבהר.

הנתונים מראים כי מכירות החברה נשחקו בכ-5% בהשוואה לרבעון המקביל לרמה של כ-493 מיליון דולר (2.3 מיליארד שקל), זאת בעיקר על רקע שחיקה של כ-15% במכירות באירופה, שנבעה מתנאי השוק אך גם מהיחלשות האירו מול הדולר. עוד עולה כי המכירות לצפון אמריקה גדלו בכ-5% על רקע הצמיחה בתחום הנון-קרופ, וכי המכירות לאמריקה הלטינית עלו בכ-7% אך היוו שיעור נמוך יחסית של 17% מסך המכירות.

מלבד הירידה במכירות, הביטוי האמיתי לנעשה בשווקים מתקבל דווקא במבט על שורות הרווחיות של מכתשים אגן. החברה ספגה שחיקה לא מבוטלת בשיעורי הרווחיות, שמשקפת את עליית רמת התחרות בשווקים ואת הנגיסה של מחירי האנרגיה ותנודת המטבעות במרווחים.

שולי הרווח הגולמי של החברה עמדו ברבעון הראשון על כ-36% בלבד לעומת כמעט 40% ברבעון המקביל, ואילו הרווח התפעולי נפל משיעור של כ-21% לשיעור של 17%, כשהוא נשחק ב-24% לרמה של 84 מיליון דולר. קיטון משמעותי בהוצאות המס הציל את מכתשים משחיקה משמעותית ברווח הנקי, שירד לבסוף בכ-5% לעומת הרבעון המקביל לרמה של כ-58 מיליון דולר (270 מיליון שקל).

זינוק חד בהוצאות המימון

סעיף בולט נוסף בדו"ח הרווח והפסד מצביע על זינוק של כ-117% בהוצאות המימון לרמה של כ-12 מיליון דולר. נתון זה מוסבר בהוצאות בגין תכנית הביי-בק של החברה, עלייה בריבית הליבור ותנודת המטבעות, שהגדילה את הוצאות המימון בכ-2 מיליון דולר.

תזרים המזומנים השוטף של החברה היה שלילי ברבעון החולף, הסתכם בכ-2 מיליון דולר והעמיד את יתרת המזומן בסוף הרבעון על כ-74 מיליון דולר. שני סעיפים נוספים שמושכים באחרונה את תשומת הלב הם שיעור המלאי ויתרת הלקוחות. הנתונים מראים כי המלאי גדל בשיעור מזערי ברבעון החולף בהשוואה לסוף 2005, ועמד על כ-572 מיליון דולר. חוב הלקוחות גדל בכ-6% ועמד על כ-518 מיליון דולר, מה שמשקף ככל הנראה את המשך הארכת קווי האשראי ללקוחות.

עוד עולה מהנתונים, כי עד לימים האחרונים הספיקה החברה לרכוש מניות של עצמה בכ-118 מיליון דולר או 4.8% מההון, במסגרת תוכנית הביי-בק שהתוותה, וזאת במחיר של כ-24.95 שקל למניה בממוצע, מעט מתחת למחיר השוק הנוכחי. עם פרסום הדו"חות הכריזה החברה על דיבידנד בהיקף של 29 מיליון דולר, כחלק מהמדיניות החדשה לחלק כ-50% מהרווח הנקי לבעלי המניות.

הראות קדימה לא ברורה

השאלה המרכזית כיום לגבי מכתשים היא האם תנאי השוק ישתפרו בהמשך 2006, כשברקע מרחפת פתיחת העונה החקלאית בברזיל. אמנם, התוצאות של הרבעון הראשון נמוכות בהשוואה לרבעון המקביל, אך צריך לזכור בהקשר זה שהרבעון הראשון ב-2004 היה טוב במיוחד בעקבות ביצועים יוצאי-דופן באירופה.

שלמה ינאי, מנכ"ל מכתשים אגן, ציין כי הקושי המרכזי שהחברה ראתה לנגד עיניה ברבעון היה תנודתיות המטבעות בכיוון בלתי רצוי - התחזקות האירו והריאל מול הדולר, ששחקו את ההכנסות במונחים דולריים. לדבריו, בנטרול תנודת המטבעות החברה הייתה רושמת ירידה של כ-1% בלבד במכירות. "על הרווחיות שלנו השפיעו בעיקר מחירי האנרגיה, שמשפיעים עלינו גם באמצעות חומרי הגלם וגם באמצעות מחירי ההובלה של הסחורות", הוסיף.

ההערכות: אי.די.בי תגדיל את אחזקתה

לדברי ינאי, הראות קדימה עדיין לא ברורה, והוא גם לא מתרשם מזה שמניות מובילת שוק האגרוכימיה, סינג'נטה השוויצרית, העפילו אתמול לשיא של כל הזמנים. "תפקידנו הוא לנהל, ולא להתעסק בהתפתחויות סביב מחיר המניה. באשר לעתיד, עדיין מוקדם לומר כיצד תיראה העונה החקלאית בברזיל, שצפויה להיפתח לקראת סוף הרבעון השלישי. טיב העונה החקלאית בברזיל תלוי בהרבה גורמים כמו: שער המטבע, מדיניות הממשלה ומחירי הגרעינים, ולכן קשה לצפות כיצד היא תתפתח.

"כרגע, אני יכול לומר שחלק מהמכירות הנדחות באירופה עברו בחלקן לרבעון השני ובחלקן האחר אבדו.

בנוסף, אנחנו ממשיכים לשים דגש חזק על נושא המלאי ואשראי הלקוחות, ומרגישים היום מאוד בנוח עם מדיניות הגבייה שלנו", הוסיף ינאי.

בשורה התחתונה ניתן לומר, שמכתשים אגן נשארת חברת צמיחה, עם אסטרטגיה ברורה של מיזוגים ורכישות וחוסן פיננסי שמאפשר לממש אותה. מי ששואל את עצמו לגבי השקעה בחברה, יכול להיזכר לרגע במרדף הלוהט והמתוקשר שניהלו נוחי דנקנר ויצחק תשובה אחרי כור - ככל הנראה במיוחד בגלל מכתשים אגן - ולהבין בעצמו מהו הפוטנציאל של החברה בטווח הארוך.

אגב, מי שעקב אחרי דפוס הפעילות של אי.די.בי בעידן נוחי דנקנר, לא יתפלא אם החולשה הנוכחית במחיר המניה של מכתשים תביא את אי.די.בי להגדיל את אחזקתה בחברה כבר בטווח הקרוב. "