אין תמריצים אז מייצאים: ייצוא האנרגיה החלופית גדל ב-5% ב-2005

על-פי הערכות יגדל ב-10% בשנת 2006; חברות ישראליות מנסות להיכנס לפרויקט סולארי בניו-ג'רזי

ב-2005 גדל ייצוא האנרגיה החלופית מישראל ב-5% ל-230 מיליון דולר. כך עולה מנתונים שפרסם מכון הייצוא. שוק האנרגיה החלופית העולמי מוערך ב-200 מיליארד דולר בשנה, והתחומים הבולטים בו הם: הפקת אנרגיית רוח, אנרגיה גיאותרמית ואנרגיה סולארית.

לישראל שחקנים חשובים בכל אחד מהתחומים. נתון מעניין נוסף, שיכול לשפוך אור על פוטנציאל השוק של אנרגיה ממקורות מתחדשים, הוא צפי לגידול של 10% בשוק האנרגיה ממקורות מתחדשים ב-2006 רק באירופה, כשעד תום העשור צפויה צמיחה של 10%-13% בכל שנה.

הנתונים שמוסר מכון הייצוא הם הערכות בלבד, שכן חלק מהחברות הן פרטיות ועדיין מסרבות לפרסם נתונים על היקפי הפעילות שלהן, וכן בחברות הגדולות והבולטות יותר בתחום, קשה לגזור באופן מדויק את הפעילות שניתן להגדירה כייצוא טהור.

ע"פ הנתונים שנאספו יצואנית האנרגיה המתחדשת הגדולה בארץ היא החברה הציבורית אורמת תעשיות, שהיא מהשחקניות הבולטות בעולם בתחום האנרגיה הגיאותרמית. לפי חישובי מכון הייצוא, המגובים בדו"חות הכספיים של אורמת, היא ייצאה מוצרים בתחום זה בהיקף של 167 מיליון דולר, מתוך הכנסות בהיקף כולל של 238 מיליון דולר שרשמה חברת-הבת (76%) הרשומה למסחר בניו-יורק, אורמת טכנולוגיות.

חברת-הבת היא שמקיימת את מרבית פעילות האנרגיה הגיאותרמית של אורמת תעשיות בחו"ל, אך המוצרים מיוצרים במפעלה של החברה באזור התעשייה ביבנה, פה בארץ.

קבוצת אורמת מתפעלת תחנות כוח גיאותרמיות בארצות-הברית וברחבי העולם, וכושר הייצור של הקבוצה בתום הרבעון הראשון של 2006 הגיע ל-335 מגה-וואט.

היצואנית מספר 2 של אנרגיה חלופית בישראל ב-2005 הייתה חברת אלספק, המספקת בין היתר טכנולוגיה להפעלת טורבינות רוח, ואשר הייצוא שלה בתחום זה ב-2005 הסתכם ב-12.5 מיליון דולר.

הלקוח העיקרי של אלספק עד כה, היא סימנס, שהניבה לאלספק ב-2005 69% מסך ההכנסות. אלספק סיפקה לסימנס ולחברות בבעלותה בשנה שעברה מוצרים לטורבינות רוח בהסכם המתפרש על פני 24 חודשים, עבור חוות טורבינות בדנמרק. לאלספק לקוח חשוב נוסף בדנמרק, אשר הניב לחברה 6% מההכנסות ב-2005.

ספקית אנרגיה סולארית ישראלית מובילה היא חברת סולל, שייצאה ב-2005 בהיקף של 4 מיליון דולר וחברת חץ אקולוגיה המפיקה אנרגיה מפסולת מוצקה, ואשר ב-2005 החלה לקשור חוזים שייכנסו לתוקף השנה.

ב-2006 העריך מכון הייצוא, כי צפוי גידול נוסף של 8%-5% בייצוא האנרגיה החלופית ל-245 מיליון דולר. אורמת צפויה, על-פי ממוצע הערכות האנליסטים המסקרים אותה, לרשום בחו"ל הכנסות של 274 מיליון דולר מפעילות וממכירת מוצרים, כשחלק נכבד מתוכן הוא ייצוא מהמפעל בישראל.

סולל צפויה על-פי הערכות בשוק, להקפיץ את הייצוא שלה ל-35 מיליון דולר ב-2006, וחץ אקולוגיה תספק את הטכנולוגיה לפרויקט של 30 מיליון דולר באוסטרליה.

היוצאת מהכלל היא אלספק, שהלקוח העיקרי שלה, סימנס, חתך השנה משמעותית את היקף הזמנותיו, ולכן צפויה השנה לרשום ירידה בהיקף הייצוא.

מכון הייצוא מסייע באחרונה להגדיל את ייצוא האנרגיה החלופית, ובמסגרת זאת השתתפו חמישה יצואנים ישראלים מהתחום, בכנס מיוחד של מועצת האו"ם בניו-יורק: כרומגן, המייצרת מערכות סולאריות לחימום מים; סולל, חץ אקולוגיה וחברת אדיג, המיישמת את הטכנולוגיה הסולארית שפותחה במכון וייצמן למדע ברחובות, לייצור חשמל.

במקביל לכנס נפגשו החברות הישראליות עם נציגי פרויקט פיתוח אזור המדולנדס בניו-ג'רזי, המעוניינים ליישם טכנולוגיות של אנרגיה סולארית בפרויקט פיתוח ענק, במרחק של 10 דקות ברכבת, ממרכז מנהטן.

מדובר באזור הצמוד לנהר האדסון, שריכז עד היום מטמנות ושאריות של מפעלי תעשייה שהפסיקו לפעול. כעת, כדי לפתח את האזור מבחינה נדל"נית ולמשוך אוכלוסיה ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, החליט ממשל ניו-ג'רזי לטפל באזור מבחינה סביבתית.

"לישראל יש טכנולוגיות מאוד מתקדמות בהפקת חשמל סולארי ובהפקת אנרגיה נקייה מפסולת עירונית מוצקה, ואנחנו מציעים אותן למינהלת ניו-ג'רזי", אמר אברהם ישראלי, מנהל ענף טכנולוגיות הסביבה והמים במכון הייצוא הישראלי.

"יצרנו קשר עם הוועד המייעץ לפעילות הזאת, והם מסייעים לנו להכניס את הטכנולוגיות הישראליות לפרויקט.

"ממשל ניו-ג'רזי החליט להפוך את ניו-ג'רזי לאחת המדינות הסביבתיות ביותר בארצות-הברית, ומבחינתנו המשמעות היא הזדמנויות עסקיות, שחשוב לנצל", אמר.